Får elktriker öppna elmätaren som är plomberad eller måste man ringa i mitt fall vattenfall som äger mätaren? Gällande byte av matning till ny central då kablarna inte räcker till då det känns bättre med hela kablar ist att köra med ks skarvhylsor?
 
Gör både och, d.v.s. ring vattenfall och fråga vad de säger om saken.
 
Det rätta arbetssättet är att elektrikern skickar in en föranmälan till nätägaren om att denne komma bryta plomberingen, på anmälan skrivs datum för arbetets påbörjande samt färdigställande.
 
Eller om det inte stör så sätt en kopplingslåda under/brevid mätaren. Jag själv har inte gjort någon anmälan på en sådan grej mer än att ringa en kontaktperson på Vattenfall och tala om att jag "nypit" plomberingarna och vad mätaren heter.
Förr när det var någon som kom ut och läste av så var det ju inga problem för då plomberade dom ju om den vid det tillfället, kanske krångligare nu samt att dom kanske tar en avgift för det.
 
Är det godkännt med en kopplingslåda till matningen före HB? då vore det ju som bäst.
 
Före HB vid mätaren så är kabeln vattenfalls (fast det var väl inte det du menade). Efter mätaren så är det dina grejer och där kan du sätta en godkänd låda för skarvning. Det bästa är ju självklart att koppla in kabeln på plintarna där dom ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.