Jag ska köpa en elmätare till luftvärmepumpen så att jag kan logga elförbrukningen. I kabeln mellan proppskåpet och luftvärmepumpen så finns det tre ledare (brun, blå, gröngul). Innebär det då att jag måste ha en 1-fas elmätare eller kan jag (min elektriker) koppla in en 3-fas elmätare på kabeln trots att det bara är 3 ledare i kabeln? :blushing:
 
Du kan använda båda sorterna.
 
Tack för ditt svar. Kan tillägga att jag funderar på att köpa en 3-fas Kamstrup 382 elmätare om det nu har någon betydelse.
 
Har du kopplat in den på en kabel med 3 eller 4 ledare?
 
Vet ej, det var en elektriker som kopplade in den. Han fick dock fundera en stund! ;)
 
Varför köpa en 3-fas mätare när du bara behöver 1-fas?
 
Bra fråga, men jag var sugen på just Kamstrup. De ska vara bra mätare har jag hört. Det verkar ju som det går att koppla in den på min kabel med 3 ledare.
Finns det någon nackdel annars att använda denna mot en 1-fas elmätare? Förutom möjligtvis priset då. De borde väl mäta lika?
 
Själv använder jag mig av norm elmätare så att dom får plats i en vanlig central.....
 
Nej, ingen nackdel, bara fördelar med en högkvalitativ mätare, om man har plats i skåpet såklart!
 
Jag ska ju inte ha mätaren i något skåp utan ha den på väggen. Den ska enbart mäta elförbrukningen på luftvärmepumpen.
 
Det duger med vad som helst......det är väl bara för statistik i alla fall
 
Jag fundera på denna energimätare: https://www.m.nu/efergy-e2-tradlos-...-p-504.html?osCsid=s3fn5a0s1ho3imjq5pc2hm5pm4

Jag har redan skaffat två temperaturloggar: https://www.m.nu/microlite-usb-temperature-data-logger-16k-p-198.html?osCsid=s3fn5a0s1ho3imjq5pc2hm5pm4

Tanken är att jag ska varje halvtimme mäter temperatur inne, ute och energiförbrukningen. Dessa mätdata ger fina kurvor så att utetemperaturen kan jämföras med utetemperaturen och energiförbrukningen kan mata in alla mätdata i excel och kan jämföra utetemperatur.
 
Enk Projektet skrev:
Det duger med vad som helst......det är väl bara för statistik i alla fall
Jag tycker det är roligt att veta EXAKT hur mycket pumparna förbrukar! ;)
Enklare mätare visar fel, olika beroende på vilken last det handlar om. Men vill man bara få en uppfattning spelar det ju ingen roll.
 
Rooney skrev:
Jag ska ju inte ha mätaren i något skåp utan ha den på väggen. Den ska enbart mäta elförbrukningen på luftvärmepumpen.
Ah! OK, helt rätt! :)
(Min fru hade mördat mig!) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.