Ska tillfälligt koppla in 3-fasmätare i denna central.

Sätter en egen kapsling under för mätare.

Tänker koppla in elmätare mellan HB och JFB för enklast komma åt.

Således ut från HB in i mätare och sedan ut från mätare in på JFB in sida.

Hur bör jag koppla nollan till elmätare är de ok dubbellägga den på JFB:s nedre Nolla?

I sinom tid ska denna central bytas i sin helhet då de mesta är stökigt värre men inte just nu därav jag vill pilla så lite som möjligt. (Mätaren kan jag ju flytta med till nya centralen sen).
 
  • Elektrisk säkerhetsbrytare, automatsäkringar och kablar monterade på vägg i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska nollan ligga på in på JFB och sedan till mätarens nolla, ut från JFB går till nollskenan.
 
J jonaserik skrev:
Då ska nollan ligga på in på JFB och sedan till mätarens nolla, ut från JFB går till nollskenan.
Ja jag får ju anta JFB är rätt inkopplad svårt se på bilden hur JFB:s in och utgående nolla är kopplad på skenorna.

1.5mm2 kabel är ok för Nollan till mätaren?
 
In är på uppsidan av JFB normalt och det med 1,5 mm2 till mätarnoll inte fel
 
I detta fall ser det ut som att IN på JFBn är på undersidan för ovanlighetens skull.

Och centralen är lite stökig ja. Högra delen ser inte ut att vara i drift, utan endast de tre dvärgarna uppe till vänster.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I detta fall ser det ut som att IN på JFBn är på undersidan för ovanlighetens skull.

Och centralen är lite stökig ja. Högra delen ser inte ut att vara i drift, utan endast de tre dvärgarna uppe till vänster.
Ok kan man konstatera att nolla IN på JFB är på undersidan iom att in för faserna är det eller kan in för faser va på undersidan och in för nolla va på ovansidan?


Ja den är stökig och ja någon har kopplat bort ”högersidan” tog ett tag innan jag fattade detta. Men tror de suttit en gaffelskena mellan tre dvärgbrytarna och höger sidan. Högersidan matar endast 2st trefas uttag.
 
Nej, faser och nolla måste matas in på samma sida och tas ut på andra sidan. Vilken sida spelar ingen roll för de vanliga JFBer vi har.

Eftersom elmätaren är inkopplad före JFBn så ska du även ta nollan till mätaren före JFBn.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, faser och nolla måste matas in på samma sida och tas ut på andra sidan. Vilken sida spelar ingen roll för de vanliga JFBer vi har.

Eftersom elmätaren är inkopplad före JFBn så ska du även ta nollan till mätaren före JFBn.
Ok här kommer en bild på annan central från samma fastighet (nervös för att visa för mkt insida på centraler) där samma sorts jfb är matad uppifrån istället men ok spelar ingen roll vilket håll man matar en modern jfb de visste jag inte. (Denna är iofs inte så modern)
Förövrigt matar denna central centralen på första bilden. (Parallellkopplad på HB).

Japp har förstått att om elmätare kopplas innan jfb ska nollan tas ut där med. Vad händer om man skulle anslutit nollan efter jfb? (Jag ska inte men nyfiken
) Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och kablar i väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ska nollan gå igenom JFB och PEN från jordskenan genom JFB och upp till nollskenan. Noll går rakt igenom bara
 
Ja, i denna central är JFBn matad från ovansidan. Synd att se två små centraler så slarvigt monterade, det är nästan en prestation att lyckas få den så dålig.

Om du tagit ut nollan till mätaren från fel sida om JFBn så hade den löst ut, förutsatt att elmätare belastar med 30 mA eller mer.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, i denna central är JFBn matad från ovansidan. Synd att se två små centraler så slarvigt monterade, det är nästan en prestation att lyckas få den så dålig.

Om du tagit ut nollan till mätaren från fel sida om JFBn så hade den löst ut, förutsatt att elmätare belastar med 30 mA eller mer.
Ja får bli ett framtida projekt eventuellt byta dessa. Men inte läge när det är -15 ute känns det som.

Finns de några principer vad som är brukligt för mätare på undercentraler såhär kopplar man de före eller efter HB? Före eller efter JFB?
 
N Novisfixaren skrev:
Finns de några principer vad som är brukligt för mätare på undercentraler såhär kopplar man de före eller efter HB? Före eller efter JFB?
Vettigt för dig där är efter HB och före JFB, håll dig till det så har du lyckats bra.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det var en salig blandning i den där. vynkier 3kA dvärg, legrand 6kA dvärg och en gammal hederlig Condor jordfelsbrytare.

Lustig placering på huvudbrytaren i första central också. Har nog aldrig sett den placeringen förut 🙂
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.