Hej,

Hade tänkt att sätta en separat elmätare (3-fas) på värmepumpen. Har en gammal mätare, men den känns lite klumpig... En ny mätare kostar runt 1700:-.
Kom då på den här idiotiska iden. :surprised:
Kan man inte använda en effektvakt till detta. Finns dessutom redan i VP´n.
Vet inte riktigt hur en effektvakt fungerar. Men jag antar att man får någon form av spänning (AC?) ifrån spolarna.
Som man sedan då måste likrikta, och på någotvis ta hand om i en PC.
Någon som har haft samma tanke eller rent utav byggt ihop något?

Mvh
Svenne
 
kan du inte få fram drifttiden på värmepumps menyen........................sedan är det ju bara att mäta upp vad den tar per timme.......eller
 
Ja, kan tyckas att det vore så enkelt. Men visst, driftstid på vp´n går att få fram.
Och visst det går att räkna ut vad kompressor, fläkt och cirk.pump drar.
Vad det gäller tillskott med elpatron så blir det lite värre.
Det finns ett värde "tidfaktor elpatron", vet inte vad det innebär, har ställt fågan till Nibe. Det är förmodligen inte i kWh i alla fall, har lekt med tanken att det är timmar.
Problemet är att tillskottet, elpatron, kopplas in i olika effektsteg.

Jaja. Får fundera vad man kan hitta på.

/Svenne
 
det går säkert att använda sig av strömtransformatorerna som normalt används till effektvakten.............men jag undrar om det bli billigare än att köpa en färdig lösning
 
Jo. Förmodligen så har du rätt i att det blir billigare. Om det inte går att använda den inbyggda effektvakten så kostar ju en sådan en del också.
Definitivt så blir det enklare med en färdig lösning.
Det som retar mig mest är att den här typen av statistik inte finns "inbyggt" direkt i vp´n.
Det finns en tillsats till Nibe, kommunikations enhet, för 11.000 pix....
Tror inte att man får fram exakt förbrukningsstatistik via den heller...

/Svenne

 
Visst kan man bygga en hyfsad elmätare om man vill med hjälp av strömtransformatorer. Jag byggde en effektmätare (inte energimätare) av tre strömtransformatorer och lite elektronik. Den visar den momentana effektförbrukningen alternativt ett tretimmars medelvärde.

Eftersom man med denna princip primärt mäter ström per fas och inte verklig effekt, så får man ett visst fel beroende på belastningsfall på faserna (en- två- tre- fasiga belastningar), eventuell reaktiv last, samt avvikelse från nominell spänning. Maximalt fel på grund av belastningsfall är inte så stort som man kanske skulle kunna tro. Jag tyckte att den här principen var tillräckligt noggrann för att begripa hur mycket huset slukade under olika förhållanden. Det har fungerat bra.

I ditt fall förstår jag att du egentligen vill veta enbart pannans förbrukning och då kan du inte återanvända strömtransformatorerna för effektvakten, eftersom de normalt mäter på inkommande matning. Du skulle behöva ha separata strömtransformatorer.

Fast kan du få en mätare för 1700 kr är det väl tveksamt om det är värt besväret med självbygge. Det här byggde jag innan det fanns billiga mätare att köpa.

Jag tänkte faktiskt byta princip för min egen mätning och ringa nätleverantören för att be om tillstånd att utnyttja den s k S0 utgången på leverantörens elmätare. Den ger en pulsfrekvens som är proportionell mot effektförbrukningen.

Skulle du vara seriöst intresserad av ett bygge, så kan jag försöka hitta mitt schema och scanna in det. Men om jag fattar dig rätt är det energi- snarare än el-mätare du är ute efter. Och som sagt, det är lite pyssel om man ska bygga själv. Skulle nog själv köpa i dagsläget.
 
Idag finns det ju enkla energimätare, som inte duger till att mäta energin du köper med, men som går bra till "egen" mätning, att köpa färdiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.