S
Har en ny elmätare Sagemcom T211 där jag försöker aktivera "lokalt gränssnitt". Verkar omöjligt.

Har fått tag på kundtjänst nu, och dom har gjort ett ärende. Förhoppningsvis så fixar dom detta
 
Redigerat:
Har också ett ärende sedan exakt en vecka på dagen. Pratat med kundtjänst ett antal gånger, de har testat från deras håll att aktivera. Tydligen kan de göra någonting utöver att aktivera likt vi kunder kan genom mina sidor. Det verkar behöva gå 4-5dagar efter byte av elmätare men trots det verkar det inte gå att få igång porten.

Idag fick jag upp ett annat felmeddelande än från tidigare men det fungerar fortfarande inte.
Det låter som en knepig process att det först ska ta 4-5 dagar innan man kan aktivera på mina sidor.
Håller ögonen öppna för idéer, försöker uppdatera om Ellevio finner en lösning.

Senaste meddelandet från kundtjänst från i onsdags:


Tack för att du återkommer till oss.

Jag ser att min kollega har tagit ditt speciella fall vidare internt och vi kommer att undersöka vad som har stökat till detta.
Vi kommer att aktivera ditt lokala gränssnitt när vi har utredat problemet.

Har du frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Önskar dig en trevlig vecka.
Med vänlig hälsning,

Kundservice
Ellevio AB (publ)
 
"när vi har utredat problemet"

Mmm, vi får se hur det går med det.
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
"när vi har utredat problemet"

Mmm, vi får se hur det går med det.

Mmm, än så länge ingen framgång. Kopierad in mailsvar från ellevio utan att rätta texten i deras svar…

testade igen nu på morgonen men samma svar.
 
  • Skärmklipp av ett felmeddelande på Ellevios webbsida om aktivering av tjänsten lokalt kundgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av energiförbrukningsapp som visar aktuell förbrukning på 370 watt och dagens genomsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådärja, nu är det löst. Efter ett antal samtal till Ellevios kundtjänst är det äntligen case closed.

Fick inte någon beskrivning jag kan översätta i text men i princip verkar det varit något fel med registreringen av mätaren.

Nu när jag pratade med en trevlig kille i kundtjänst vad jag honom kolla igen efter aktivering och mycket riktigt fastnade det. Han ringde då internt till först ett team, sedan ett annat team och där lyckades de registrera om mätaren. Aktivera kundgränssnitt, och vipps, nu är allt igång och fungerar strålande!
 
Jag får samma felmeddelande efter att mätaren installerades idag. Först dök den inte upp i portalen, men nu får jag ett felmeddelande när jag försöker aktivera.

Misstänker att det bara är att vänta ut de fem arbetsdagarna som det kunde ta, innan jag hör av mig till Ellevio.
 
erikve erikve skrev:
Jag får samma felmeddelande efter att mätaren installerades idag. Först dök den inte upp i portalen, men nu får jag ett felmeddelande när jag försöker aktivera.

Misstänker att det bara är att vänta ut de fem arbetsdagarna som det kunde ta, innan jag hör av mig till Ellevio.
…jag skulle höra av mig till dem ändå, det är trots allt 2022, ingenting tar fem dagar. Inte ens bank transaktioner tar så lång tid. Kan inte tänka mig att man registrerar mätarna manuellt. Jag kontaktade dem dagen efter men låg inte på utan tänkte att det löser sig. Men om de har något allmänt fel är det ju bättre att de fixar till det än att många får problem och hör man inte av sig kommer kundtjänst alltid hävda att ”det har vi inte hört att det skulle vara något problem” …

jag skulle ringa in och logga på om jag skulle vara i samma situation igen. De fick eskalera och de fixade det när de registrerade om mätaren
 
  • Gilla
erikve
  • Laddar…
Nä förvisso. Jag brukar inte vara särskilt tålmodig.

Erik_Henriksson Erik_Henriksson skrev:
…jag skulle höra av mig till dem ändå, det är trots allt 2022, ingenting tar fem dagar. Inte ens bank transaktioner tar så lång tid. Kan inte tänka mig att man registrerar mätarna manuellt. Jag kontaktade dem dagen efter men låg inte på utan tänkte att det löser sig. Men om de har något allmänt fel är det ju bättre att de fixar till det än att många får problem och hör man inte av sig kommer kundtjänst alltid hävda att ”det har vi inte hört att det skulle vara något problem” …

jag skulle ringa in och logga på om jag skulle vara i samma situation igen. De fick eskalera och de fixade det när de registrerade om mätaren
 
Det lönade sig att vänta trots allt.
 
  • Skärmdump av statusmeddelande med text "Status för lokalt gränssnitt sparat" och två gröna kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
erikve erikve skrev:
Det lönade sig att vänta trots allt.
håller tummarna, sådär stod det i flera dagar. från att meddelandet kommer upp förstår jag det som att det ska fungera inom ca en minut.
Jag fick det där flera gånger men så loggade man ut/-in, så var det åter från början. Men hoppas det fungerar för dig.
Vad har du kopplat på han porten? Tibber pulse?
 
Ja, du har nog helt rätt. Det har inte kommit igång ännu och loggar jag in och ut så kan jag aktivera den igen utan att något händer.

Ja, jag hade tänkt koppla på Tibber Pulse mot mätaren precis som du gjort.

Erik_Henriksson Erik_Henriksson skrev:
håller tummarna, sådär stod det i flera dagar. från att meddelandet kommer upp förstår jag det som att det ska fungera inom ca en minut.
Jag fick det där flera gånger men så loggade man ut/-in, så var det åter från början. Men hoppas det fungerar för dig.
Vad har du kopplat på han porten? Tibber pulse?
 
  • Gilla
Erik_Henriksson
  • Laddar…
Efter kontakt med supporten så fungerade det till slut.

Tack för dina inlägg!
 
  • Gilla
Erik_Henriksson
  • Laddar…
Jag har precis installerat en Shelly 1 pro pm som styr kontaktor som i sin tur slår på/av min 2-fas vvb. Shellyn har ju om jag förstått rätt inbyggd mätare, men funkar det om det är två faser? I Shelly-appen så ser jag nämligen inte att den förbrukat något, däremot såg jag igår kväll i Shelly-appen när den var satt till ”på” att det förbrukades 3,1W. Har jag missat något? Kan ngn förklara hur det funkar, om det funkar?
 
Det faller på två saker. Den Shellyn kan inte mäta 2-fas och när du använder kontaktor går ju strömmen inte genom din Shelly så det enda du kan mäta är strömmen som går i kontaktorns manöverspole.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Erik_Henriksson Erik_Henriksson skrev:
[bild]
Sådärja, nu är det löst. Efter ett antal samtal till Ellevios kundtjänst är det äntligen case closed.

Fick inte någon beskrivning jag kan översätta i text men i princip verkar det varit något fel med registreringen av mätaren.

Nu när jag pratade med en trevlig kille i kundtjänst vad jag honom kolla igen efter aktivering och mycket riktigt fastnade det. Han ringde då internt till först ett team, sedan ett annat team och där lyckades de registrera om mätaren. Aktivera kundgränssnitt, och vipps, nu är allt igång och fungerar strålande!
Vad kopplar ni in i porten? Pryl med wifi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.