Det måste väl finnas någon mall för nybyggen? Totalkostnad för elektriker - utan specialiteter som tex spottar i stenväggar ;) utan ren standard med 2-4 uttag/rum (gäller hus på totalt drygt 100 kvm) och utan finesser?
 
RilleRock
yonna skrev:
Det måste väl finnas någon mall för nybyggen? Totalkostnad för elektriker - utan specialiteter som tex spottar i stenväggar  ;) utan ren standard med 2-4 uttag/rum (gäller hus på totalt drygt 100 kvm) och utan finesser?
80-100 tusen
 
*Suck* ... tack Rille för snabbt men deppigt svar ;)
 
RilleRock
yonna skrev:
*Suck* ... tack Rille för snabbt men deppigt svar  ;)
Allså det är ju så olika.
Jag räknad med ungefär 120 timmar samt lika mkt kostnad för material.
Timmana finns sen kan ni juh dra in på vad man väl sätter på plats.
I ert fall kanske det blir billigare...
Inte lätt att säga ngt pris med dina premisser... :)
 
Nä, jag bara kollar rimligheten i offerterna på totalentreprenad ... entreprenören ska väl ha sin del också förmodar jag :-X
 
RilleRock
yonna skrev:
Nä, jag bara kollar rimligheten i offerterna på totalentreprenad ... entreprenören ska väl ha sin del också förmodar jag  :-X
Ingen vil väl jobba gratis :)

Vad hade du själv tänkt dig att det skall kosta?
Så får du bygga därefter 8)
 
Våran hus säljare har satt upp 57 000 för el arbetet och då levererar husfirman Elmätarskåp med telelåda + Gruppcentral.
Dock verkar detta pris vara i underkant eftersom första offerten som kom in var på 90 000.
Men säljaren hävdar att det var ett överpris och har kontaktat fler elfirmor.
Väntar med spänning....
 
RilleRock
ante100 skrev:
Våran hus säljare har satt upp 57 000 för el arbetet och då levererar husfirman Elmätarskåp med telelåda + Gruppcentral.
Dock verkar detta pris vara i underkant eftersom första offerten som kom in var på 90 000.
Men säljaren hävdar att det var ett överpris och har kontaktat fler elfirmor.
Väntar med spänning....
Väntar du inte PÅ spänning?=)..den var lägre än glocalnet..

En för billig faktura blir dyrare om de andra ligger mkt högre.
De företaget kanske tolkar Rambeskrivningen dvs handlingarna på ett annat sätt så sånt som Du tycker är självklart ingår inte utan blir extra.
Viktigt är att jämföra vad man får för priserna.
Vad ingår i de olika offerterna.
Så du inte får kalldushen sen..och skriver 100 inlägg om oseriösa elektriker.. ;D
 
Det visade sig att elektrikern ville ha 130' för totalyta om 106 kvm (65+41) vilket ter sig ganska högt (och då gäller det "befolkad" landsbygd). Iofs skall ju alla funktioner in även i ett litet hus men det blir ju ändå lite kortare ledningsdragningar.

Jag låter entreprenören och elektrikern vila upp sig på semester innan vi diskuterar vidare ;).
 
tjenare
ska du betala för det du får så ta det på löpande.......då slipper man gissa o hugga till :p
 
Har fått pris på 88.000 för standardinstallation, boyta 180 kvm (inga spottar eller annat krångel alltså, det tar vi sen...), låter billigt men har ett referenshus via en bekant som intygar att elen blev både billig och bra med "vår" husbyggare
 
Fastpris blir nästan alltid dyrare än löpande + att det är lättare att ändra sig/lägga till något när man kör löpande.
Har du fastpris blir det extrakostnader direkt!
 
Bygger ett vinkelhus 156m2 + garage/förråd 87m2
Standard för elen till huset 2-4 uttag etc går på 70.000:-

Men sen tillkommer garaget + spottar, extra uttag dimmrar, gruppcentral till garaget, hemma nätverk, och massa tomrör etc jag gissar det hamnar på runt 100-110 tusen. Men det är alltid billigare att lägga in el innan bygget är klart än efteråt.
 
RilleRock RilleRock skrev:
80-100 tusen
Hej. Räknar du inkl. Moms eller?
 
yonna yonna skrev:
Det visade sig att elektrikern ville ha 130' för totalyta om 106 kvm (65+41) vilket ter sig ganska högt (och då gäller det "befolkad" landsbygd). Iofs skall ju alla funktioner in även i ett litet hus men det blir ju ändå lite kortare ledningsdragningar.

Jag låter entreprenören och elektrikern vila upp sig på semester innan vi diskuterar vidare ;).
Hej priset du skriver ovan är det inklusive moms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.