Lite råd, lånar min sambos konto här.

Kolla på min bild, jag ska sätta kopplingsdosan ngnstans antingen i springan i taket el inne i väggen där det är öppet som ni kan se. Ingen av ställena får den plats på.
Troligtvis får jag göra utrymme i taket, el?

Elen som ni ser sticker fram ska dras vidare inuti den väggen som är ööpnad & gå ner till ett uttag jag ska sätta. Sedan sätts väggen igen.
Jag tror man måste ha en sådan här kopplingsdosa som är inutiliggande för att fixa detta riktigt. (?)

Kan ni ge mig råd hur jag ska göra?
Även hur jag ska koppla & vilken typ av kabel jag ska skaffa mig att förlänga med.
Vore grymt tacksamt.

En fråga nummer 2
Ska byta eluutag till jordade uttag i hemmet. Hur gör jag?
 
Ingen bild...
 
Oj glömde. Här kommer det: el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha läst ditt inlägg lite noggrannare så förstår jag att du saknar de mest grundläggande kunskaperna för det här. Mitt tips är att du kontaktar någon fackkunnig som fixar det här åt dig. Du vet väl att detta är ett behörighetskrävande jobb?
 
  • Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Jodå, jag är elektriker. Lite ringrostig bara.

Ska jag böka upp lite plats för kopplingsdosan i taket? Det är ju isolering där men det är väl ingen fara med det runt va?
Sedan frågan också hur man kopplar i den.Snöra ihop samma färger med varandra bara?

Men viktigast är hur jag ska lyckas montera dosan. Ska locket som finns till vara synligt utåt? Måste den det el kan man gömma allt?
 
Vi hjälper dig gärna, men ljug då inte om att du är en ringrostig elektriker.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Elektriker? En väldigt ringrostig i så fall.

Kopplingsdosan måste vara åtkomlig.
 
Men snälla!
Om du inte har kunskap om dosor får gömmas eller ej så skall du ABSOLUT INTE röra kablarna eller ens tänka på att koppla något till dem. Både för din och andras säkerhet, råder jag dig att kontakta en behörig elektriker.
 
Det är nästan pinsamt att se att du säger dig vara elektriker, och sedan skriver du på ett sådant sätt att man ser att dina kunskaper ej kommer upp i första klass på gymnasiets elprogram.

Gör dig själv en tjänst och anlita en riktig elektriker och få det gjort på ett ordentligt sätt.

"Ska byta eluutag till jordade uttag i hemmet. Hur gör jag?"

Behöver man ställa sig den där frågan så skall man inte utföra det jobbet. Så enkelt är det.
 
Oj, låt en elektriker göra jobbet innan du tar livet av nära och kära!
 
Jaha.

Jag har ju tänkt stänga av all ström i huset. Kopplar jag fel är väl det värsta som kan hända att det blir kortslutning & säkringen går?

Skit i kopplingen men kan ju kanske få svar på var jag kan göra utrymme för dosan iaf?
För just nu är det tight. Jag tänker att förbereder jag snickeriet & monteringen av den så kan jag ju lyda era råd & därefter anlita en elektriker.......som inte är lika ringrostig längre.
Har ett par polare men vill inte besvära dem för mkt så ser gärna att ni hjälper mig med förarbetet så de bara kan komma & fixa själva eljobbet med sladdarna.

En kortisfråga bara:
grön/gul = jord
Gul & svart är faser men vad är blå? Nolla?
2 faser, är det 400V då? Tänker mest att 220V bör jag klara att få i mig men 400 blir kanske väl tufft.......skoja bara, mest nyfiken.
 
Redigerat:
Eh, driver du med oss eller?
Jag tycker inte du skall göra nånting mer än att överlåta allt till en RIKTIG elektriker.
 
Luktar nästan april april om detta!
 
1 April ?
 
Bojkottar denna för din egen och dina näras säkerhet.

Gör ingen el själv, snälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.