Hej!

Jag skall bygga ett pumphus som skall innehålla ett reningsverk. Jag har en fråga angående elförsörjning som någon här inne kanske kan hjälpa mig med.

På tomten står ett fritidshus. I dagsläget står en hydrofor i en nedsänkt betongtrumma med brunnen under. Nere i brunnen finns en sänkbar pump. Hydroforen skall flyttas ut ur brunnen och senare stå i pumphuset tillsammans med reningsverket.

När mannen som senare skall installera reningsverket tittade på hur det såg ut i brunnen och vi diskuterade vad som behövde göras sa han att elen skulle behöva dras från bostadshuset till pumphuset.

Min fråga är: Går det inte att dra elen från betongtrumman direkt till pumphuset?

Det skall ändå borras hål i trumman för att vattnet skall dras från pumpen till pumphuset. Det finns ju redan elanslutning till pumpen och hydroforen i trumman. Går det inte att på något sätt att "koppla på" strömförsörjningen till pumphuset därifrån?

Jag kan ingenting om el och kanske är det här en jättedum fråga. Men det känns onödigt att ta ut en elektriker bara för att ta en titt om det inte behövs. :surprised:

På de bifogade bilderna syns alla kablar i trumman. Pumphuset skall byggas precis bredvid trumman i riktning mot havet.

Tack på förhand!
 
  • Brunn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan skava vidare matningen till det nya pumphuset, lämpligen genom att göra en skarv av den typ som man gör när man skarvar kablar i mark.
Men du bör ta reda på om du ska ha trefas eller enfas i det nya samt vad som finns i den bef. kabeln. Och då kanske du ska ta dit någon som på plats kan avgöra vad du har och vad du behöver för det är inte säkert att den kabel du har "räcker till".
 
  • Gilla
Martin Ahlen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.