Hej,
Jag har totalrenoverat verandan till ett inglasat uterum och kommer inom kort att behöva få lite elinstallation utfört. Jag tänker mig att det skall matas från proppskåpet i källaren där det finns lediga grupper. Jag vill ha ett uttag utomhus och ett par uttag inne i verandan. Dessutom vill jag ha lite belysning installerad, men detaljerna är inte riktigt klara där. Verandan är numera helt vattentät och bör kunna betraktas som inomhus, även om den inte är uppvärmd.
Jag undrar nu lite hur det rent praktiskt behöver göras.
I källaren är det betongväggar och allt kommer att behöva dras utanpåliggande. Borrar jag genom väggen i källaren kommer jag ut strax under verandagolvet. Ute på verandan vore det mycket praktiskt att dra slang med FK i golvet och väggarna för att mata eluttag (ej igenbyggt ännu) Även utomhusuttaget vore praktiskt att mata på det viset. I taket finns bara kanalplast och reglar, så där blir det utanpåliggande till eventuella lamputtag.
Frågan gäller egentligen om det går att växla mellan utanpåliggande och dolt i slang på detta sätt. Tex kan man dra utanpåliggande i källaren fram till en kopplingsdosa, från vilken man sedan går vidare med slang genom väggen ut till en infälld kopplingsdosa i verandaväggen, från vilken man drar vidare slang till uttagen inne på verandan och utanpåliggande upp till lamputtagen? När det gäller utomhusuttag har jag bara sett utanpåliggande, men är det då ok att dra en EKLK från kopplingsdosa inne i väggen rakt ut till ett utanpåliggande uttag på utsidan?
Är det ok att skydda hela verandainstallationen med en JFB eller bör utomhusuttaget ha egen matning med egen JFB?
Hoppas jag inte låter allt för rörig, men vill gärna veta mer innan jag bygger igen golvet och väggarna.
 
Går bra att dosa av mellan infällt och utanpåliggande, men går också bra att dra EKLK i rör till första kopplingsdosan i uterummet, det är den vanligaste metoden.

Räcker gott med en JFB, om du inte känner något behov av att sektionera för att förhindra "totalt mörker" vid ett jordfel.
 
Tack för mycket givande svar!

Jag tänkte ha ett par infravärmare i taket också.
Om man då skall summera enligt era råd ovan så skulle det kanske vara lämpligt att dra ut två st EKK (en för uttag och en för infravärme och belysning) från proppskåpet, in i slang/rör där källarväggen börjar och sedan till var sin infälld kopplingsdosa i verandaväggen.

Från en av dessa kopplingsdosor kan sedan kopplas vidare infällt till uttag både inne och ute. Utomhus såväl som inomhus kan monteras infällda uttag, tex E1885741, i vanlig apparatdosa, tex E1421301.

För att styra belysning och infravärme behövs ett par strömställare. Från kopplingsdosa för infravärme/belysning dras då slang med matning till två apparatdosor bredvid varandra med var sin strömställare (kanske en timer för infravärmen) och tillbaka upp till kopplingsdosan dras tändtråd för belysning och infravärme (i samma slang?). Från kopplingsdosan kan sedan belysning och infravärme matas utanpåliggande eftersom det inte finns någon vägg att dra slang/rör i anslutning till taket.

Låter detta som en korrekt sammanfattning? Om det är ok att göra så, så verkar det ju kunna bli ganska snyggt alltihop.

/Magnus
 
Eller, om allt matas med två faser från samma grupp, och en 5x1,5 kabel fast med bara två faser kopplade, så kanske det bara behövs en kopplingsdosa där allt kan kopplas vidare, både till uttag och infravärme?
Fast 5x1,5 kanske är svår att trycka genom ett rör/slang?
 
Det låter bra. En "kaffetimer" för infravärmen kostar lite, men kan betala för sig så det är bra ;).

I första hand rekommenderar jag två enfasgrupper - det är standardsvaret. Då kan du inte inte använda en tvåfacksram för belysning och infra. Jo, du kan om du lägger belysning på samma grupp som infran som du är inne på. Det är kanske en liten aning udda men skulle ju fungera bäst i praktiken. Kör på det.

Två- eller trefasgrupper används normalt när det finns skäl till det, t.ex lång och besvärlig ledningsdragning från centralen, eller när du behöver fördela infran mellan faserna. Om du med ett par infra menar fler än två skulle en trefasgrupp vara lämplig till infran. Även två infra på > 1 kW vardera skulle motivera en trefasgrupp, där uttagen lika gärna skulle kunna ta den tredje fasen.

Med flerfasgrupp till infran blir det återigen lite knepigt med styrningen. Känner inte till trepoliga kaffetimers, det kanske finns, men de kostar troligen en slant. Trepoliga sektionsströmställare finns ju i olika former, bl.a 0-1-2 som gör att du kan koppla in en eller två infra. Dessutom behöver det installeras med eftertanke i dosorna för strömbrytare till belysning och infra då en lekman får byta dessa och ska kunna begripa hur det är kopplat. Det är kanske tveksamt med en flerfacksram i detta fall men det ska gå bra att hålla isär det och använda toppklämmor så att anslutningsterminalerna på strömställarna endast har de ledare de ska ha för sin funktion. En trepolig dvärg är bra i detta fall också.

Det kan bli upp till 6-7 ledare i slangen mellan kopplingsdosa och apparatdosa. Det går att knö in i en 16-slang då det är en rak kort sträcka. Annars finns 20-slang också, men då får du använda VP-2's kopplingsdosa eller köpa extra stutsar för 20-slang.

Två enfasgrupper blir ju enklare.

I båda fallen behöver du minst fem stutsar till kopplingsdosan om jag räknar rätt, välj E14 213 51 då VP-2's apparatdosor bara kommer med 4 stutsar. Ännu fler stutsar behövs om du ska göra en trefasgrupp där uttagen ska vara med också.
 
Tack för bra synpunkter!

Bo.Siltberg skrev:
Det låter bra.
Det kan bli upp till 6-7 ledare i slangen mellan kopplingsdosa och apparatdosa. Det går att knö in i en 16-slang då det är en rak kort sträcka. Annars finns 20-slang också, men då får du använda VP-2's kopplingsdosa eller köpa extra stutsar för 20-slang.
Jag antar att det enligt ovanstående resonemang inte är tillåtet att dra två 16mm slangar i stället för en 20mm? Jag råkar i vilket fall ha just den kopplingsdosan liggande, så det löser sig vilket som.:)

Jag är nog inne på att låta dra fram tre faser till kopplingsdosan i alla fall och utöka infravärmen till två faser. Då kan jag ha 4 enheter på 1000w st, så kan man bli som en grillad kyckling på verandan sen. :cool:
Sträckan från under verandan och upp till kopplingsdosan är en dryg meter och kan göras spikrak så det borde gå att dra i kabeln utan större problem. Man kan väl (bör kanske till och med?) skala den ifall det blir för trångt?

Det kanske blir mer lättbegripligt om man separerar belysning och infravärme. Om man sätter två apparatdosor med en tvåfacksram för infravärmen nära kopplingsdosan och matar med två faser genom en 16mm slang, sedan tillbaka till kopplingsdosan i samma slang och därifrån till respektive förbrukare. Jag kan sedan välja om jag vill sätta 2 st timers eller två vanliga strömställare. Timers var ju inte gratis upptäckte jag. Kopplingsdosan sitter i ett hörn på verandan och dit kan man ju gå för att sätta igång infravärmen någon gång ibland. Att sträcka sig dit för att tända ljuset varje gång upplevs nog som lite besvärligt.

Apparatdosan med kronbrytare för belysningen skulle kunna sitta en bit bort bredvid dörren (bättre och mer logisk placering) och risken minskar att man fingrar på infravärmebrytarna av misstag. Alltså en 16mm slang från kopplingsdosan till apparatdosan för belysning. I denna slang en fas och två tändtrådar tillbaka.

Från kopplingsdosan till förbrukarna måste dras utvändigt eftersom det inte finns någon vägg att dra inuti. Det blir då 2 st EKLK 4x1.5 upp till varsin utanpåliggande kopplingsdosa, en för belysning och en för infravärme, i taket och därifrån fördelat till respektive förbrukare.

Slang till uttagen dras direkt från kopplingsdosa och uttagen delar fas med belysning.

Låter detta bra? Det känns till slut som att jag hittat en ganska vettig och användarvänlig lösning. gäller bara att den är tillåten också. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kör så. Det blir inga problem med att dra i en kabel denna korta sträcka.
Se till att du använder en trepolig dvärgbrytare så blir det inga frågor kring tvåfacksramen med brytare till infran.
Du kan ju också åtminstone använda strömbrytare med indikeringslampa, om den sitter så till att man ser den.

Fotnot: I slangen mellan strömbrytare och kopplingsdosa för infran blir det 4 belastade ledare, varför du måste använda en 10A dvärg för 1.5 mm² - en 10A diazed går inte om vi ska vara riktigt noga. Men man kan också utgå ifrån infrans märkeffekt eftersom det inte finns några andra laster eller uttag.
 
  • Gilla
Magnus_Andersson
  • Laddar…
ImageUploadedByTapatalk1375967992.841532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.