Hej,
Har utomhuskabel äldre modell som ska kopplas till eldosa 380 V. Bifogar bild
Men är osäker på kablarna färger, stämmer ju inte med nya kablar.
Tacksam för info om vilken kabel som ska kopplas till T3, S2 och R1. Och metalltrådarna som omger själva kabeln ska väl kopplas till jord?
Mvh Gunnar Äldre modell av en utomhuskabel med exponerade koppartrådar delvis monterade i en vit eldosa, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte använda den kabeln om uttaget är fempoligt och det är nästan säkert så normalt sett. Till uttaget ska du då ha tre faser och skild nolla och skyddsjord dvs fem ledare, trådar och du har fyra där.

Du ska alltså vara medveten om att det blir fel hur du än gör med vad du visar på bilden. Vill du fuska så mät åtminstone först så du vet säkert hur det ligger till.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan inte använda den kabeln om uttaget är fempoligt och det är nästan säkert så normalt sett. Till uttaget ska du då ha tre faser och skild nolla och skyddsjord dvs fem ledare, trådar och du har fyra där.

Du ska alltså vara medveten om att det blir fel hur du än gör med vad du visar på bilden. Vill du fuska så mät åtminstone först så du vet säkert hur det ligger till.
Tack för ditt svar.
Trist nog är detta en 15 m lång kabel under jord, svår att byta ut. Så vore bra om den gick att använda. Men det finns kanske fyrpoliga uttag att få tag på?
 
Vad är det vi tittar på? Uttag eller kontakt? Vad är anslutet i andra änden? Vad är det för kabel (hur är den märkt)?
 
G123 G123 skrev:
Tacksam för info om vilken kabel som ska kopplas till T3, S2 och R1.
Det är omöjligt att ge ett korrekt svar utifrån bilden. Enklast är väl att kolla vilken färg som är vad i andra änden??
Vad är det för pryl du ska driva? En motor som inte behöver nolla?


Sen har vi bytt från 380 till 400 Volt för snart 40 år sedan...
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Vad är det vi tittar på? Uttag eller kontakt? Vad är anslutet i andra änden? Vad är det för kabel (hur är den märkt)?
Hej,
Bilden visar uttag och kabeln är ansluten till central. Märkning av kabel omöjligt att upptäcka
 
G123 G123 skrev:
Hej,
Bilden visar uttag och kabeln är ansluten till central. Märkning av kabel omöjligt att upptäcka
Kan inte vara omöjligt att se vad som är kopplat vart i centralen!?
 
useless useless skrev:
Det är omöjligt att ge ett korrekt svar utifrån bilden. Enklast är väl att kolla vilken färg som är vad i andra änden??
Vad är det för pryl du ska driva? En motor som inte behöver nolla?


Sen har vi bytt från 380 till 400 Volt för snart 40 år sedan...
Hej,
Behöver egentligen bara ta ut 220 V, det kanske gör det enklare...
 
G123 G123 skrev:
Tack för ditt svar.
Trist nog är detta en 15 m lång kabel under jord, svår att byta ut. Så vore bra om den gick att använda. Men det finns kanske fyrpoliga uttag att få tag på?
Annars fårjag nöja mig med 220 V men vilka gamla kabelfärger gäller då?
 
Om det ska stämma med någon eventuell standard från förr så skulle jag säga röd skyddsjord, svart nolla och grå (vit) fas.
Dock är det inte troligt att sladdarna har den funktionen just nu, så du får se till att koppla rätt i andra änden.


Sen är det 230 Volt sen snart 40 år tillbaks...
 
Redigerat:
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Kabeln behöver kopplas om i centralen också om du tänker använda den till ett vanligt 230V ”schucko-uttag”.
 
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
Tror inte att röd är jord här. Blir livsfarligt att koppla fel.
Vi ser något som ser ut som en skärmstrumoa, kopplad til en blå stump.
Den har troligen varit jord från början, men så har någon gjort en fulnolla med en bit blå tråd.
Du måste kontrollera hur den är inkopplad i centralen. Det blir farligt att gissa på färger.
 
  • Gilla
Albireo och 2 till
  • Laddar…
Ja, alla tips här bygger på att TS har full koll på hur det ser ut i andra änden. Allt annat blir ju bara gissningar.
 
  • Gilla
G123
  • Laddar…
G123 G123 skrev:
Annars fårjag nöja mig med 220 V men vilka gamla kabelfärger gäller då?
Som sagt det är inga problem med att få 230 Volt tom 2 faser. MEN det måste kopplas om i centralen och det är inget en nybörjare ska syssla med. Vore det min kabel skulle jag sätta en liten tvåfas central där kabeln slutar och därifrån dra fram till det/dom uttag, bel, värme mm som jag vill ha
 
  • Gilla
G123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.