Hej
Vi har byggt ett litet hobbyhus på 42 kvm som vi tänkt värma upp med en Coolix (3810 W varianten) luftvärmepump från Jula.

Vi var och tittade på den innan vi drog elen och jag är nästan 100% säker på att elkontakten satt i utedelen, men idag hittade jag foton på installerade pumpar där elen är inkopplad på innerdelen. :S

Hur ligger det till? Har de ändrat kabeln på sistone? Vi står i kö för en och bör väl få den inom ett par veckor. Vi har en separat säkring just för pumpen, men den kontakten sitter på utsidan av huset. Vi har inte räknat med en kontakt till inomhusdelen...
 
Verkar rätt vanligt med matningen till innedelen. Förmodligen är det inget större bekymmer att mata till utedelen istället, men det gäller förstås att ta en kabel som tål att vara ute så inte solen bryter ner isoleringen och gör den skör eller något annat problem uppstår. Skulle inte förvåna mig om det är så enkelt att kabeln som ändå ska gå mellan inne- och utedel helt enkelt bara vidareförmedlar fas, neutral och skyddsjord (förutom den signaltråd som också brukar finnas med i kabeln) så man bara kan ansluta den ute istället, fast det är ju säkrast att kolla upp detta först. I värsta fall är det väl bara att dra med matningen utifrån tillsammans med rör och den andra kabeln till innedelen, fast det kanske är regelvidrigt på något sätt, även om det inte borde vara något större problem i praktiken.
 
Kabeln sitter på innerdelen.
 
Ok, tack. Då jag inte hunnit måla än (gipsade igår) så öppnar vi nog upp väggen igen och fixar ett eluttag till fast på insidan. Ibland är det tur att man kollar två gånger...
 
Glömde bilden ju.
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack. Då går alltså kabeln att dra åt både vänster och höger? Har bara sett bilder där den varit dragen åt vänster förut. Hur lång är den ungefär? Har du nya eller gamla modellen? De gjorde ju en uppdatering ganska nyligen.
 
kalle_ada skrev:
Ok, tack. Då går alltså kabeln att dra åt både vänster och höger? Har bara sett bilder där den varit dragen åt vänster förut. Hur lång är den ungefär? Har du nya eller gamla modellen? De gjorde ju en uppdatering ganska nyligen.
Därifrån jag har min kabel så är den ca en meter.
Gissar på att jag har den nya modellen då jag köpte min för knappt en månad sedan.
 
Då borde det vara den nya.:)
 
Hej,
är lite nyfiken på ert intryck av pumpen från Jula?

Har ett 25 kvm's garage som idag värms med elradiatorer. Ser att Jula har kampanj på pump igen så jag är lite sugen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.