Hej!
Har bytt och monterat några eluttag tidigare men aldrig sett denna modell och jag får inte till det!
Jag ser var jag ska föra in nolla, fas och jord men jag förstår inte hur de ska klämmas fast.

Trodde det skulle vara någon form av "snabbinfästning" men de lossnar om jag bara för in dem. Finns ingen skruv eller plastdetalj att trycka eller klämma på vad jag kan se. Hur fäster jag kablarna?

Tack på förhand!
 
  • Röd och vit ELKO eluttagsmodul med anslutningar för nolla, fas och jord synliga, monterad på tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
De 4 vita hålen märkta L är för fasledaren, de 4 blå hålen är för N.

Skyddsjorden sticks in från sidan.

Skala 12-13 mm så blir det bra.
 
tommib
Du trycker in dem i hålen. Det funkar bra för EK och sämre för FK
 
Ja det var det jag tänkte men fästena greppar inte upplever jag. Ek- är den "enkärning" och fk flerkärnig? För det kan jag tänka mig att det funkar bättre med ek.
 
Det stämmer. Men k står för kardel och inte kärna.
 
  • Gilla
AxelCar
  • Laddar…
tommib
Exakt vilket hål sticker du in ledningen i och hur långt? Min personliga erfarenhet an elkos snabbanslutningar är att man aldrig får ur ledningarna igen.
 
  • Gilla
AxelCar
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Exakt vilket hål sticker du in ledningen i och hur långt? Min personliga erfarenhet an elkos snabbanslutningar är att man aldrig får ur ledningarna igen.
Den blå ledningen i ett av de fyra hålen som är omgärdat av en blå markering på bilden. Brun ledning i motsvarande ett av de vita hålen. Jorden i ett av de två hålen på kortsidan. Jag har skalat respektive nu kanske 15 mm.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Min personliga erfarenhet an elkos snabbanslutningar är att man aldrig får ur ledningarna igen.
Typ så ...
Känns nästan som engångs ... :oops:
 
Mikael_L
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
tommib
A AxelCar skrev:
Den blå ledningen i ett av de fyra hålen som är omgärdat av en blå markering på bilden. Brun ledning i motsvarande ett av de vita hålen. Jorden i ett av de två hålen på kortsidan. Jag har skalat respektive nu kanske 15 mm.
Ok. Det är rätt och borde fungera. Kanske är ditt uttag defekt på något sätt? Kan du ta en bild när du har stuckit i ledaren?
 
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer. Men k står för kardel och inte kärna.
K står för PVC.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
K är PVC. Andra och/eller tredje bokstaven för ledar- respektive kabel isolering.
 
Nu måste du vara glad va?

Enligt SS424 17 02 är V beteckningen för PVC. Men det stämmer att det är K i SS424 17 01.
Jag får pudla.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nu måste du vara glad va?

Enligt SS424 17 02 är V beteckningen för PVC. Men det stämmer att det är K i SS424 17 01.
Jag får pudla.
Ja, nu är denna helg fulländad. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.