Någon som kan förklara hur förhöjningsringarna ska sitta på ELKOs 1½ ROT dosa? Finns bara en skruv och den är till för att hålla dosan mot väggen. Skruvarna är för korta för att skruva ut och dra fast 2st 6mm förhöjningsringar. Dessutom riskerar klacken som håller dosan mot väggen att ramla ner om jag skruvar ur skruven.
 
Förhöjningsringar till en ROT dosa? Jag får inte ihop det riktigt. Den ska ju liva med väggen?
 
Men nu ligger den bakom gipset. Jag var först inne på att lägga den mot gipset men min elektriker tyckte vi skulle ha dom bakom. Hur är det man brukar göra? Spåra in flexrören, på med gips och sen ROT dosan?
 
Jag har faktiskt aldrig satt en sån Elkodosa. Är det meningen att apparaten ska dras fast med samma skruv som spänner dosan mot väggen?
 
Nej det tror jag inte, men det finns bara en skruv. Uttaget åker jag nog på att skruva direkt i väggen men ringarna vete fasiken.
 
På deras vanliga multidosa finns fyra skruvar. Två som fäster dosan och två som fäster apparaten.

Ringarna håller sig ju på plats när du fått dit uttaget
 
Jag har satt några envägsuttag med vanliga enkeldosorna som hade 4 skruvar så där var det glasklart hur det ska sitta. Ska prova imorgon på en innervägg om det går att skruva ut skruven och fästa ringen. På ytterväggarna har jag 35mm spont och där blir skruvarna för korta.
 
På 1,5 multi finns bara två skruvar.. Man skruvar först åt dom för att spänna fast dosan i skivan, sen lossar man skruvarna, trär dit uttaget och sen skruvar fast igen.

Finns de distansringar till 1,5dosa?

Multidosa ska alltid sitta längst ut. Alltså utan på gips/kakel osv
 
Rrrrr skrev:
På 1,5 multi finns bara två skruvar.. Man skruvar först åt dom för att spänna fast dosan i skivan, sen lossar man skruvarna, trär dit uttaget och sen skruvar fast igen.

Finns de distansringar till 1,5dosa?

Multidosa ska alltid sitta längst ut. Alltså utan på gips/kakel osv
Varför har dom gjort så för? Förvirrande och onödigt bara...

//Patrik
 
Segge skrev:
Men nu ligger den bakom gipset. Jag var först inne på att lägga den mot gipset men min elektriker tyckte vi skulle ha dom bakom. Hur är det man brukar göra? Spåra in flexrören, på med gips och sen ROT dosan?
Nej, ROT använder du ju i efterhand, har du inte gipset så på sätter du alltså en vanlig dosa skruvad eller spikad. Rotdosan fäster ju bara mot skivmaterialet, så du trycker in den i hålet, trycker in insatsen och spänner det mot skivan.
Påbyggnadsring finns nog http://www.elonline.se/eljo-trend-p...nBack=0&iAm_Id=1375&sTabMenuList=ArtLastAdded men dosan ligger innanför väggen nu tror jag?
 
Redigerat:
Man skulle kunna säga så här.
ROT-dosa = Plan B.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Varför har dom gjort så för? Förvirrande och onödigt bara...

//Patrik
För att spara en krona / dosa? :rolleyes:

De funkar rätt bra ändå.. Dosan sitter kvar fastän man skruvar ut skruvarna. De ser inte ut som en vanlig multidosa utan är som en liten klack som spänner mot skivan, denna fastnar på plats efter man skruvat fast den..

Spana in den nästa gång du besöker elgrossen!
 
Patrik_Hed skrev:
Varför har dom gjort så för? Förvirrande och onödigt bara...

//Patrik
Förvirrande att ha två skruvar istället för dubbelt så många? :rolleyes: ;)
 
Är det många som väljer Plus apparaterna? Här på landet har jag inte sett till de ännu
 
Rrrrr skrev:
För att spara en krona / dosa? :rolleyes:

De funkar rätt bra ändå.. Dosan sitter kvar fastän man skruvar ut skruvarna. De ser inte ut som en vanlig multidosa utan är som en liten klack som spänner mot skivan, denna fastnar på plats efter man skruvat fast den..

Spana in den nästa gång du besöker elgrossen!
Aha, ja det får jag nog ta och göra.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.