Hej,

Jag har köpt en lampa på Ikea och nu när jag ska installera den så har jag fastnat med vilken kabel som ska kopplas.
Från taket sticker 2 kablar ner en blå och en svart. Men på lampans baksida kan det kopplas ihop med två andra färger, en vit och en svart.
Hur ska jag koppla dessa?

Jag tänkte koppla svart mot svart sedan blått mot vitt men vill vara säker.

Tack på förhand!
 
Vilken lampa är det?
 

Bästa svaret

Är där bara två ledare (alltså ingen jord, gulgrön) så spelar färgerna ingen roll. Det är växelspänning i uttaget.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
En bild för förtydligande
 
  • Någons hand håller en elektrisk kopplingsdosa med trådar anslutna till skruvklämmor, med en takarmatur ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymåne heter lampan!
 
Som sagt, i detta fall har färgerna ingen betydelse.
 
E etompau skrev:
Är där bara två ledare (alltså ingen jord, gulgrön) så spelar färgerna ingen roll. Det är växelspänning i uttaget.
Läste att det kan bli kortslutning vid fel koppling. Men är det inte mer logiskt att svart kopplas mot svart samt vitt mot blått?
 
Har du provat att vända stickkontakten i ett vägguttag för en lampa någon gång? Det blir ingen kortslutning.
 
S Sirwan skrev:
Nymåne heter lampan
Den ser ut att behöva skyddsjord om den används i rum med jordade uttag. Jag ser dock inte var skyddsjordsledaren ska kopplas in på din bild.
 
Det finns en drös med "Nymåne-armaturer" från Ikea.
Är det typen med 3 spottar så är där ingen jord på den enl. instruktionerna.
 
E etompau skrev:
Det finns en drös med "Nymåne-armaturer" från Ikea.
Är det typen med 3 spottar så är där ingen jord på den enl. instruktionerna.

Tusen tack för din hjälp, det fungerar utmärkt nu!

Helt rätt! Fanns inget för jord, tejpade den och lät den vara kvar i eldosan ovanför.
 
Såvida inte armaturen är i plast så tycker jag nog att den på bild ska skyddsjordas.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Såvida inte armaturen är i plast så tycker jag nog att den på bild ska skyddsjordas.
Om nu rummet har skyddsjordade uttag, vilket vi får hoppas inte är fallet då det saknas skyddsjord i taket.

Vi måste helt enkelt få veta lite mer...
... mer om vilka ledningar det är i taket, mer om armaturen ifråga samt om det finns några skyddsjordade uttag i rummet.
 
E
Jord finns det i takdosan, den infon har vi fått.
Det är en rund takarmatur från serien Nymåne. På ikeas hemsida finns det två runda takarmaturer från serien Nymåne, en plafond, och en med riktbara spottar. Av bilden i fjärde inlägget att döma så kan en räkna ut att det inte är plafonden det handlar om.
I instruktionerna till aktuell armatur finns ingen jordanslutning beskrivet. Den typen av anslutningsbox som syns används dessutom sällan till annat än dubbelisolerade armaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.