Hej
Jag ska i helgen köpa in elmaterial till bygge av växthus. Jag ska inte göra arbetet själv dock.
I växthuset ska vi ha fyra eluttag och ett uttag för led-lampor/slinga att hänga i taket. Sen ska vi även ha en liten vask och därunder sätta en beredare (i nuläget Nibe Nibette 5, 2200w)
Sist men inte minst ska vi ha golvvärme att sätta på v b, 2 st T2Blå-20, 4000w totalt.

Elcentralen sitter inne i vårt hus och till denna ska det dras kablar för ovanstående. Det är med lite marginal cirka 27 meter (10 meter inomhus, 17 meter utomhus). Jag har förstått att vi inte kan sätta ett proppskåp i växthuset eftersom väggen endast är 60 cm hög och proppskåp måste sitta som lägst på 1,7 meter i underkant.
Så vi måste alltså dra en kabel för respektive behov enligt ovan.
Hur gör jag detta billigast och enklast? Dedikerad markkabel utan rör eller gult rör med kabel i. Kan jag lägga alla kablarna i samma gula rör?
 
  • Gilla
ejvegard
  • Laddar…
Du kan ju börja läsa denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-el-sjaelva.412847/

Har du först pratat med elektrikern innan du köper material.
Du har väl ståhöjd i växthuset så då kan du sätta elcentralen på 1,7 m höjd, det är bara lite fantasi som saknas att sätta ett par brädor nerifrån och fästa i växthusets vägg/tak.

Protte
 
Tillåten höjd för en elcentral ligger på 0.4 - 2.0 meter. Vid lägre höjder kan det ju vara lämpligt med en lucka/dörr, kanske låsbar.
Markkabel kan förläggas direkt i mark eller i markrör, det är valbart.
Fler än en kabel, inkl tele- och nätverkskabel kan dras i samma markrör.
J joehjo skrev:
Hur gör jag detta billigast och enklast?
Jag vet inte riktigt vad du menar med frågan. Du kan ju köpa in den materiel du tycker är billig, snåla med markrör osv, men den ska samtidigt falla en elfirma i smaken, om du inte tänkt koppla in allting själv. Så utan att veta mer så är väl rådet att ringa en elfirma och be om en billig lösning.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
I ett växthus kanske det är lämpligt med lite högre kapslingsklass typ IP 54 eller 65 på elcentralen.

Protte
 
Det blev en Draka 5G6 RK-V kabel som matning in i växthuset, i mark utan rör. Sen inne i växthuset tänkte vi en IP65 klassad Schneider Mini Kaedra 12 med lås på 40 cm höjd + en kapsling med lås för relä/kontaktor till golvvärmen. Ja, en elektriker ska koppla in men jag ska fixa med allt förarbete + köpa material.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.