Hej! Jag ska byta ut en taklampa och ser att det kommer en svart och en gulgrön kabel ur taket. Själva takarmaturen har en brun och blå kabel.

Den bruna är kopplad till den svarta kabeln och den blå är kopplad till den gröngula kabeln och jag kan ju bara göra likadant med den nya lampan jag köpt men jag blir osäker om den som installerat den gamla lampan gjort det rätt? Huset är en sommarstuga från 1963.

Gulgrönt brukar ju vara jord så jag blir lite nojig? Vad gör jag?

Tacksam för alla svar!
Jörgen
 
  • Takinstallation med en svart och gulgrön kabel ur taket kopplade till en brun och blå kabel på takarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där är inte som det ska. Gulgrön ska bara användas till skyddsjord.
 

Bästa svaret

Här är något på tok. Endera så har någon använt fel kabelfärger. Det är obra, och kan leda till farliga felkopplingar i framtiden, till exempel när någon ska byta en lamparmatur som du gör nu. Eller så har någon kopplat lampan mellan fas och jord. Har du inte jordfelsbrytare så kommer det gå att tända lampan som vanligt, så det verkar ju vara i sin ordning vid en första koll. Men så fort lampan är tänd så spänningssätter du alla jordade apparater med en viss spänning mot jord, vilket är ett potentiellt farligt fel som är svårt att upptäcka. Vid ett fel i lampan så kan spänningen i apparaters höljen bli farligt hög.

Du bör alltså inte göra något alls till att börja med. Sedan ser du till att ta hjälp av någon som vet vad denne sysslar med för att reda ut vad som är vad i elanläggningen och rätta till kabelfärger och kopplingar. Reda ut kan du ta hjälp av vilken kunnig person du vill för. Rätta till är behörighetskrävande arbete.

Har du tur så har du nolla också i dosan redan och gröngul är jord. Då har bara någon klåpare varit där innan dig och kopplat in befintliga lampan, men det är lätt att fixa. I värsta fall är det mycket som inte är som det ska i elanläggningen.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det där är inte som det ska. Gulgrön ska bara användas till skyddsjord.
tack Daniel!
 
PNO PNO skrev:
Här är något på tok. Endera så har någon använt fel kabelfärger. Det är obra, och kan leda till farliga felkopplingar i framtiden, till exempel när någon ska byta en lamparmatur som du gör nu. Eller så har någon kopplat lampan mellan fas och jord. Har du inte jordfelsbrytare så kommer det gå att tända lampan som vanligt, så det verkar ju vara i sin ordning vid en första koll. Men så fort lampan är tänd så spänningssätter du alla jordade apparater med en viss spänning mot jord, vilket är ett potentiellt farligt fel som är svårt att upptäcka. Vid ett fel i lampan så kan spänningen i apparaters höljen bli farligt hög.

Du bör alltså inte göra något alls till att börja med. Sedan ser du till att ta hjälp av någon som vet vad denne sysslar med för att reda ut vad som är vad i elanläggningen och rätta till kabelfärger och kopplingar. Reda ut kan du ta hjälp av vilken kunnig person du vill för. Rätta till är behörighetskrävande arbete.

Har du tur så har du nolla också i dosan redan och gröngul är jord. Då har bara någon klåpare varit där innan dig och kopplat in befintliga lampan, men det är lätt att fixa. I värsta fall är det mycket som inte är som det ska i elanläggningen.
tack för bra svar!
 
J JörgenT skrev:
Gulgrönt brukar ju vara jord så jag blir lite nojig? Vad gör jag?
Bra att du var uppmärksam å frågade innan du gjorde något mer.
Hitintills så har du gjort allt rätt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är ju tokigt.
Jag kan bara instämma i det som redan sagts, ta dit någon elkunnig som kan gå igenom installationen och ta reda på vad som blivit fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.