Jag ska sätta upp en luftvärmepump och behöver dra ny el till platsen från elcentralen, på vägen skulle det passa bra med ett nätverksuttag. Får man använda en delad kabelkanal enligt bild där elkabeln ligger i det ena "facket" och nätverkskabeln i det andra?

Vit plastkabelkanal med två fack, isolerad på vit bakgrund, för ledningsskydd och organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om vi förutsätter att det gäller en kabel, inte lösa trådar, så får de ligga tillsammans, även utan mellanvägg.

Lösa trådar (FK/FQ) får inte ligga i en kanal som kan öppnas utan verktyg. Finns ngt. enstaka fabrikat som uppfyller det.
 
H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att det gäller en kabel, inte lösa trådar, så får de ligga tillsammans, även utan mellanvägg.

Lösa trådar (FK/FQ) får inte ligga i en kanal som kan öppnas utan verktyg. Finns ngt. enstaka fabrikat som uppfyller det.
Okej tack för info. Det ska vara en kabel av korrekt modell för en egen grupp från centralen som går hela vägen till en säkerhetsbrytare vid luftvärmepumpens utomhusdel. Vilken kabeltyp ska användas?

Så jag kan lika gärna ta en kanal utan mellanvägg? Känns som om att man kan få tag på en lite mindre bred kanal isf.
 
Det väsentliga är att en instalationskabel har (minst) två lager isolering av godkänd typ. Därmed kan man samförlägga den med i princip vad som helst så länge det inte är något som kan skada elkabeln rent mekaniskt eller ex. genom värme. Man vill ex. inte ha elkablar i ventilationskanaler, rensutrustning för ventilationen kan skada kabeln.

Utöver detta så gäller det givetvis att det skall vara en kabel som är avsedd för fast förläggning (inte en lampsladd).

Det finns rekommendationer om att ha nätverkskabel separerad typ 10cm från elkablar. Det handlar då om risken för störningar på nätverket. Detta är i praktiken inget problem i en normal bostad. Det blir mer relevant i en industrimiljö, där elkabeln kanske matar en svetsrobot, eller liknande extrem störkälla.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mer applicerbart i industrier och företag men tumregler för nätverk är
* 20cm från 230v vid oskärmad nätverkskabel
* 7cm från 230v vid skärmad nätverkskabel
* 10% av den totala nätverksinstallationen får samförläggas i kabelkanal med 230v

Med det sagt så kommer du högst troligt inte uppleva några problem om du samförlägger detta hela installationens längd, men skulle du uppleva något bekymmer så vet du varför ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hej. Jag (elektrikern) har lagt nätverkskablar till och från min router i en dubbelkanalsränna ihop med elen och jag har inte märkt att ngt störs i nätverket under de ca två åren det har varit så. Det är ca 3 meter som kablarna löper ihop från elcentralen till routern.
/B
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Formeln är A=SxP. (A=separationsavstånd, S=minsta avstånd och P=strömfaktor) och så får man använda tabellerna beroende på vilken kabeltyp och hur många strömkretsar.

Om du förlägger en cat6 utp (oskärmad) brevid en 230v-krets i plast kanal ger det ett separationsavstånd på 2cm. Om du istället väljer en skärmad kabel minskar detta avstånd till 1cm.

Osäker på hur/om plastväggen i kabelkanalen hjälper alls så jag tar inte hänsyn till den.

Jag tror dock som övriga att för hemmabruk kommer du inte behöva tänka på detta och det kommer fungera bra .
 
Redigerat:
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.