Jag ska dra en 5-ledare under ett ventilerat granabgolv i rör, jag undrar vilka kabeltyper som är godkända för detta?

Jag är utbildad elektriker men det var ett bra tag sen så jag har hängt med dåligt i branschen.
 
Varför inte FK i röret, kabel är alltid knöligare att få in i rör

Med kabel får du trippelisolering och det är det normalt inte krav på.

Protte
 
Mikael_L
Kanske är ett rör av metall ... ? ;)
 
Jag säger också FK. Men vad är ett granabgolv? Det enda läge här där FK inte skulle vara OK, är väl om detta skulle kunna vara under vatten, eller räknas som nedgrävt.
 
Förlåt, är så insnöad på ventilerade golv att jag tror alla vet vad det är. Jag brukar gilla hängslen och livrem samtidigt, det är ett källargolv så risken för översvämning finns ju alltid även om det inte är speciellt troligt.

Det är plåtreglar som man använder som golvreglar där man lägger golvspån på. Under reglarna är det luft och man har mekanisk ventialtion.

Installation av ventilerat källargolv med plåtreglar och golvspån under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Vad är det för rör då?
Är det elinstallationsrör? (VP-rör) Då kan du strunta i knölig kabel och istället dra FK (eller MK/RK om det är grövre areor).

Det enda du ska tänka på är ev risk för mekanisk skada på röret/kabeln, typ genomspikning eller annat. Är det föga sannolikt så behöver du ej anordna något särskilt skydd mot sådan skada.
 
Japp, tänkte flexirör eller vp. Risk för mekanisk skada är i princip noll.

Det går också några rör till elementen under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.