Skall gräva lite på tomten (fritidshus) och är osäker på var inkommande elkabeln ligger i marken. Finns det något enklare instrument att köpa eller att hyra för att hitta markkabeln? Sträckan är ca 100m och jag tror att den är ganska grunt nergrävd i marken.
 
Energiverket gör det kostnadsfritt tror jag....
 
Nja det gör dom nog inte, vi fick be vår markentreprenör att gräva och hitta kabeln, VA och teleröret. Oftast (eller alltid) så är det utmarkerat med en platta på lyktstolpen hur långt från stolpen VA och el ligger, så var det för oss iaf.
 
Det företag som är er el-leverantör är skyldig att märka ut den om ni begär det. Samma sak är det med tele. Detta ska oxå vara kostnadsfritt.
 
Fortum gjorde det gratis, billigare för dem än att jag gräver av kabeln. De markerade också markledningen mellan hus och garage efter lite knorrande.

Sedan kan ju kommenteras att inkommande el och tele låg ~20cm undermark utan plastband eller någon som helst "varning". Höll på att sluta illa så nu ska de komma och gräva ner det hela djupare, bara jag blir klar med dräneringen...
 
De gör det gratis pga det är dyrare att reparera efteråt. Är det teleledning kan det också vara så att flera berörs och då kostar det dem en rejäl slant om kabeln behöver lagas....
 
Tackar för synpunkterna :)
Kabeln det gäller är nergrävd mellan mätarskåpet och huset (bara detta hushåll), mitt ansvar och på min bekostnad om jag förstått allt rätt. Eftersom det ligger en bra bit ut på en skärgårdsö så drar kostnaden snabbt iväg att anlita någon.
Finns det instrument till rimlig kostnad att köpa eller att hyra?
 
Såna instrument är sanslöst dyra, men kolla med energiverket (!) om du kan låna ! De brukar vara hyggliga...
 
När vi gräver ner fiber (i Göteborgsområdet) ringer vi Comcarta och Göteborg Energi. Comcarta har info om kabel-TV, tele och ev. data och Göteborg Energi har kraftkabel. Vill vi ha utsättning, dvs. att dom kommer ut och markerar, måste vi ringa några dagar i förväg, men annars faxar dom gärna över ritningar. Har som längst bort från Göteborg varit i Bergum, och där är det verkligen glest mellan gårdarna, men det var inga problem med ritningar.
Som tidigare sagts så görs detta gratis eftersom det kostar mer att åtgärda en avgrävd kabel än att märka ut den.
 
Slagruta! :)
I fjol när utsättarn kom från elbolaget så nämnde jag det om slagruta då jag hört andra elare använda det. Visst sa han, gick till bilen och hämtade två grövre L-formade koppartrådar. Jag fick en lektion hur man använde dom och han visade var dräneringsröret låg som jag var ute efter.
Gjorde själv ett par av plastad järntråd och visst fungerar det, elkablar, dränering, vatten. Finns dom som säger sig kunna skilja på det.
Hur man gör. Håll i det korta på L:et och låt den vila lätt på pekfinget riktat framåt, gå med korta steg över det område du vill undersöka, när du passerar något ledade svänger de ihop.
Varför det fungerar har jag inte en susning om men har låtit folk testa och de flesta har fått utslag, utom en o annan dam.
Har dränerat i år men låter alltid elbolaget sätta ut, tre arbetsdagar vill dom ha på sig.
Husets elkabel låg grunt, ca 30 cm till kabelmarkörerna.
Ska du maskingräva så gräv alltid i kabelns sträckning med otandad skopa.
 
Try@ndError skrev:
Slagruta! :)
I fjol när utsättarn kom från elbolaget så nämnde jag det om slagruta då jag hört andra elare använda det. Visst sa han, gick till bilen och hämtade två grövre L-formade koppartrådar. Jag fick en lektion hur man använde dom och han visade var dräneringsröret låg som jag var ute efter.
Gjorde själv ett par av plastad järntråd och visst fungerar det, elkablar, dränering, vatten. Finns dom som säger sig kunna skilja på det.
Hur man gör. Håll i det korta på L:et och låt den vila lätt på pekfinget riktat framåt, gå med korta steg över det område du vill undersöka, när du passerar något ledade svänger de ihop.
Varför det fungerar har jag inte en susning om men har låtit folk testa och de flesta har fått utslag, utom en o annan dam.
Har dränerat i år men låter alltid elbolaget sätta ut, tre arbetsdagar vill dom ha på sig.
Husets elkabel låg grunt, ca 30 cm till kabelmarkörerna.
Ska du maskingräva så gräv alltid i kabelns sträckning med otandad skopa.
Jösses!!
Om man skall leta efter vatten eller markdränering, kan man väl hålla på att jamsa med slagrutor och excorcister och liknande. Att gräva av kraftmatningar är allvarliga saker, och då skall man satsa på något som har bättre träffsäkerhet än slumpen! Det finns vetenskapligt utförda studier som visar att slagruta har samma träffsäkerhet som slumpen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Kan så vara, men faktum är att slagruta använts i hundratals år och verkar funka än idag.

Jag har själv prova med "pekare" och det funkade, dock så funkar det inte med alla människor.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
Jösses!!
Om man skall leta efter vatten eller markdränering, kan man väl hålla på att jamsa med slagrutor och excorcister och liknande. Att gräva av kraftmatningar är allvarliga saker, och då skall man satsa på något som har bättre träffsäkerhet än slumpen! Det finns vetenskapligt utförda studier som visar att slagruta har samma träffsäkerhet som slumpen.
Gör gärna sjäv ett test! Svärfar som är geotekniker använder sig av just det L-formade koppartrådar. Givetvis för att kontrollera att kartor stämmer. En gång när det inte stämde överens med ritningen kallade de ut en man från Telia, som just det än en gång plockade fram koppartrådarna..

Vid vårt husköp så använde vi nämnda metod, och kunde bekräfta hur alla ledningar och rör var dragna..

Har du föresten några länkar till testerna du refererar till?

-Mitt alldeles egna test med kompisar som kan använda slagruta fungerar för gjorde ganska klart att det finns "trollungar" som kunde pricka in var vattenådror, ledningar och rör var dragna.
-och nej det gick INTE att veta hur ledningarna var dragna, en skeptiker fick även han utifrån husplacering och terräng försöka pricka in var ledningar och vattenådror fanns - han fick t.o.m. en lista på vad som skulle hittas - slagrutegubbarna inte.
Skeptikern lyckades pricka in värmekulverten hyfsat, men det var allt..

-Visst, med detta klena statistiska underlag kan jag kanske inte räkna fram en säkerhetsfaktor för testet eller dylikt, som dessutom utförts "då och då" - dvs när någon som det fungerade för med slagruta var på besök, men så länge det bara fungerar så bryr jag mig inte så mycket om den vetenskapliga kvalitén på min undersökning..

-Sedan så kan man givetvis spinna vidare med andra mystifika saker, s.k. curry- & hackmanlinjer, var djur föredrar att sova, var vrestallar står och andra lustigheter men då är nog dags för ett annat forum..
 
Här finns en länksida med en hel del om pseudovetenskap. Ganska långt ned på sidan finns rubriker om slagrutor. Kom igen -inte tror ni på sånt nonsens? Ni skämtar, va....?
http://www.physto.se/~vetfolk/links/
Jag hinner dessvärre inte delta i debatten mer den närmaste veckan. Lycka till med era tomtar, troll och slagrutor!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tror att alla Telia- och kraftbolagsbilar är utrustade med L-trådar i koppar. Snabbaste sättet garanterat !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.