Hej! Jag ska gjuta ett nytt betonggolv i en ladugård enligt ritning nedan och dra fram el och tryckluft till fyra pelare (markerade i blått). Elcentral och tryckluft finns vid den orange markerade penalern. Jag kan inte vänta på elektrikern med att gjuta så jag vill ha er input så jag inte gör bort mig och lägga för få/tunn rör/slang. Min plan är att gjuta in kabelrör och tryckluft slang i golvet enligt de gröna sträcken.

Frågor:
1: Räcker det med att dra enkelisolerad kabel i rör som man gör i hus eller är det en dubbelisolerad kabel för fast installation som bör användas?
tex:
EXQ EASY 5G2.5 300/500V
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/04-installationskabel/exq/0445750/

2: Jag skulle vilja ha både tre fas 16A uttag och ett shuckouttag vid varje stolpe. Borde jag dra separata kablar för det eller är det ok att låna en av faserna i 16A uttaget till schuckon?

3: Kan jag använda gemensamt rörskydd för de partier där kablarna löper samma väg till centralen eller behöver var och en ha sitt eget kabelskydd?

Elritning med dimensioner, centralenhet och fyra grenar, betecknade med A till E, med strömvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Bäst är ju dom du har samråd med elektrikern som sedan ska koppla in det hela.
 
  • Gilla
Modski
  • Laddar…
Du kommer nog inte att använda alla samtidigt och då går det gå upp vid varje pelare med gul slang, en 50 slang räcker till både el och luft, bäst ä att ha en guling för el och annat rör för övrigt, finns inget mot om att förlägga fler matningar ut i samma rör. Tex 3 fas och 1 fas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Elinstallationer i ladugår ställs det betydligt högre krav på än vid bostadsinstallation.

Att förlägga kanalisation för starkstömsanläggning är egentligen auktorisationskrav på.
Jag hade dragit gul 50-slang med slät insida från gruppcentralen till alla ställen för elen.

Det är dumsnålt att förgrena kabelskyddsrör, blir bara svårare att dra i kablar.

Tryckluft brukar ha blå färgmärkning på rören.
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
1. Jag skulle betrakta det som en markledning, så kabel, i 50 mm-rör eller grövre.
2. Det beror på vilken effekt du önskar ta ut samtidigt, trefasigt och enfasigt. Vanligen brukar man inte krångla med enskilda CEE-uttag utan låta det inbyggda schukouttaget dela fas. Det kan dock vara en ide att fördela fasen jämnt mellan de fyra uttagstolparna.
3. Ja, nej.

Tillägg:
Se till att sammanfoga armeringsmattorna med två klämmor per matta och dra upp en jordtagsledare så att plattan kan potentialutjämnas mot en ringlina runt ladugården. Detta för maximalt skydd av kreaturen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Nu är det framförhållning igen med auktorisationskrav som vanligt, skit i det och lägg dina slangar så det passar vid den pelare som ska ha elen, sen går det att sätta dosor vid pelare och fortsätta till näst. Inget fel i det och samtidigt få fram luften, utan att ha ormar utmed golvet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Jag skulle betrakta det som en markledning, så kabel, i 50 mm-rör eller grövre.
2. Det beror på vilken effekt du önskar ta ut samtidigt, trefasigt och enfasigt. Vanligen brukar man inte krångla med enskilda CEE-uttag utan låta det inbyggda schukouttaget dela fas. Det kan dock vara en ide att fördela fasen jämnt mellan de fyra uttagstolparna.
3. Ja, nej.

Tillägg:
Se till att sammanfoga armeringsmattorna med två klämmor per matta och dra upp en jordtagsledare så att plattan kan potentialutjämnas mot en ringlina runt ladugården. Detta för maximalt skydd av kreaturen.
Framgår inte om det ska vara djur där, men kanske i framtiden. Att göra potensialutjämning kan vara kontraproduktivt, om det kan befaras vagabonderande spänning på PEN om ett armeringsnät anslut till PEN eller PE
 
R
Håll dig till gula slangaroch rör till el..
Tryckluft kan du i princip använda vilket skyddsrör som helst till, men jag skulle inte använt gult då du har det till el så blir det lättare o hålla isär..
 
När det gäller fråga 3, skall man kanske förtydliga, du kan inte grena skyddsröret i golvet. På bilden ser det ut som en tänkt grenkoppling mellan A och B. Det går inte. utan ett rör från A till B, och ett från A - D osv.
 
R Rejäl skrev:
Håll dig till gula slangaroch rör till el..
Tryckluft kan du i princip använda vilket skyddsrör som helst till, men jag skulle inte använt gult då du har det till el så blir det lättare o hålla isär..
Oavsett en poäng för det, men syns klart och tydligt vad som finns i slangen där den kommer upp. och är liksom lite följsam i en kurva.
 
R
J jonaserik skrev:
Oavsett en poäng för det, men syns klart och tydligt vad som finns i slangen där den kommer upp. och är liksom lite följsam i en kurva.
Men i i med att han inte kan vänta på elektrikern så om han drar gulslang till allt så kan det ta lite mer tid för elektrikern att lista ut vilken som är tänkt till elen.. elektriker är dyra i timmen det vet vi alla😉
 
R Rejäl skrev:
Men i i med att han inte kan vänta på elektrikern så om han drar gulslang till allt så kan det ta lite mer tid för elektrikern att lista ut vilken som är tänkt till elen.. elektriker är dyra i timmen det vet vi alla😉
Dom kommer nog att gå till olika ställen och inte samlas under en central eller vid kompressorn. Bara hojta i röret, tar en minut så vet man..
 
R
J jonaserik skrev:
Dom kommer nog att gå till olika ställen och inte samlas under en central eller vid kompressorn. Bara hojta i röret, tar en minut så vet man..
Det är inte säkert har sett en massa ställen där allt är ihåpklumpat på samma ställe.,
Finns ingen anledning att dra allt gult om han köper slang eller rör så kan man enkelt välja en annan färg och kanske finns det till o med billigare skyddslang då det inte ställs samma krav på detta som el..
 
Totte_S
Fundera på hur många 50 rör du behöver och dra ett extra…
Gärna ett från central till andra sidan byggnaden.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Det är inte troligt med djur igen utan nu blir det till en maskinhall/verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.