Har kikat på olika fabrikat av strömställare, eluttag, dimmers mm. Vi ska inte ha något komplicerat system, det blir en hel del dimmers, transformatorer, trappbrytare, högtalarutgångar, datauttag, men inget komplicerat högteknologiskt.
Vill ha vita enkla ramar och vippor. Kan ni hjälpa mig med för- och nackdelar med de olika fabrikaten, hjälpa mig att välja? Vill välja ett fabrikat och inte blanda.

När man kommer till dimmers, kan man inte montera dosdimmers och använda de till samtliga fabrikat, och inte använda sig av det enda (i vissa fall) utbud av vriddimmers som finns?

Dessa tycker jag är ok i utseende, men jag skulle vilja veta hur de är i kvalitet och om det finns det vi vill ha i alla fabrikat samt om någon är avsevärt mycket dyrare än de andra?



JUNG LS990
+snygga


MB
+Snygga


ELJO TREND SOLID


ELKO PLUS
- Kräver förhöjningsramar till vägguttagen, kostsamt?



MERTEN M-PLAN (snyggare än M-Smart)



MERTEN M-SMART
 
Eljos sortiment är de jag mest kör med. Helt ok utseende, lättmonterade och med bra kvalitet. Är inte de billigaste men klart prisvärda.

Har inte testat några av de andra märkena som du nämner men har testat malbergs och kopp (tysk skit) Efter elbyte i ca 90 lägenheter (strömbryt, vuttag, centraler, doslock, lampkontaker m.m) och allt va malmergs så har där fått bytas ca 30% av uttagen i efterhand pga plasten är lite hård och spricker lätt om uttagen används ofta tex av dammsugare el så. hela uttaget el plasthöljet följer med.
Kopp uttag med värdelösa kopplingsplintar gjorde att de kunde ta över en halvtimme att sätta ett uttag om man skulle sy vägguttag och hade dubbla trådar fram till uttagen, plasten känns hård där med. Ett eljouttag tar bara någon minut, plasten är bättre och spricker inte.
Men som sagt de andra fabrikaten har jag ej provat och vet inte vilket som är mest prisvärt.
 
Ja, det är ju en sak att ta i beaktning också. Är det stor skillnad mellan olika fabrikat när det gäller att montera dem också mot apparatdosor?

Vår elare föredrog Elko, men jag bara undrar över dessa förhöjningsramar som krävs, blir det inte en onödig utgift om man som vi inte använt Elkos apparatdosor?
 
Förhöjningsramen behövs bara till den modell av uttag (2 och 3 vägs) som kräver sk dubbeldosa, dvs en lite större avlång dosa, när man har satt runda enkeldosor. Dessa ramar är rätt fula och nu har ju ELKO uttag som passar i enkeldosor också så det är i sig inget problem. Anledningen till att man använder dubbeldosor eller 1.5 dosor är att man vill att utagen inte skall sticka ut så mycket från väggen men en förhöjningsram förtar ju hela idén och då kan man ju lika gärna använda vanliga Elko 2-vägs uttag.
 
Jag använder ungefär lika mycket ELKO och ELJO, bägge kostar ungefär lika men ELKO är lättare/snabbare att arbeta med.
Kvaliten på bägge är mycket hög.
Mitt val är ELKO, i mitt tycke lite "renare" design.
 
Någon som har något att säga om Jung eller MB?
 
Jag kör mest ELKO. Bra grejor! Har monterat lite ljung-prylar och det var inga problem att montera, dock tyckte jag inte om designen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.