Säkert så har alla olika åsikter.. då man alltid tycker att den man själv köpt är bäst ;).
Vi valde Elit då vi tyckte att det finns en anledning till att dom får bäst i test och dom varit med länge och bekanta har bara gott att säga om deras fönster.
Vi har med aluminiumklädd utsida. Vi har inget att klaga på och är hel nöjda.
 
Vi har satt in Elit Extreme med självrengörande glas.
Frånsett en hiskeligt lång leveranstid, har jag anmärkningar på vad gäller både kvalitet och kundservice från Elit.
Jag väntar fortfarande på respons från dem så vi får väl se hur dom tänker att lösa problemet.
OM dom nu hör av sig....!
Om inte, återkommer jag med hela historien med bilder o de hele
 
Det skiljde inte så mycket mellan dom vill jag minnas..
Men vi skulle bara ha ALU så det vara bara att slanta upp oavsett ;D
Allt jobb man kan minimiera på vägen är värt varenda öre.. ::)
 
Leveranstiden är samma på alla leverantörer +/- nån vecka. liknar kartellbildning nästan.
 
I princip är Elitfönster bra, men som sagt, jag har oplockad gås med dem. Så fort det är löst, återkommer jag.
Klart att du skall ta alubeklätt. Kostar inte så himla mycket mer +15% tror jag, vet dock ej men ring fönsterleverantören!
Inga bekymmer sedan med underhåll de närmaste 50 (?) åren!
Självrengörande funkar också kanon. Kan jämföra eftersom vi har det på ovanvåningen och inte på nedanvåningen. Fönsterna uppe är alltid rena.
Hur det blir med tiden vet man väl egentligen inte.
Men:
Den som får lever han får se!
 
På tal om Elite extreme fönster, vad kostar ett sån´t standard fönster cirkus utan med de extra tillvalen man kan välja till?
 
Nya Elit Extreme har 0,9 i u-värde. Utvändig kondens kan uppstå på dessa fönster men med självrengörande solskyddsglas ska detta minimeras.
Hur som helst kommer jag sätta in dessa fönster när jag väl börjar med mitt bygge. Det blir många fönster på kåken så det känns befogat att ta så välisolerade man kan få. Alla Elit Extreme har alu-utsida apropå det..

Alpha,
Ett Elit Extreme vridfönster 8x13 kostar 5772:-.
 
imported_Anders_S - Om du inte redan köpt fönstrena kan det va idé att göra det nu, det är kampanj på Extreme 0.9 nu...
 
Ja, jag vet. Ritningarna är inte riktigt klara tyvärr så jag vet inte om jag hinner beställa innan kampanjen går ut. Vi får se... Har bra kontakt med en säljare på Elit så jag hoppas jag kan få en bra deal hur som helst.
 
imported_Anders_S skrev:
Nya Elit Extreme har 0,9 i u-värde. Utvändig kondens kan uppstå på dessa fönster men med självrengörande solskyddsglas ska detta minimeras.
Hur som helst kommer jag sätta in dessa fönster när jag väl börjar med mitt bygge. Det blir många fönster på kåken så det känns befogat att ta så välisolerade man kan få. Alla Elit Extreme har alu-utsida apropå det..

Alpha,
Ett Elit Extreme vridfönster 8x13 kostar 5772:-.

Antar att priset du angav inte är för extreme 0,9 utan för den äldre serien, iaf så var det just på den nya serien jag tänkte på (glömde bara nämna det) ;) läste i en nystartad tråd att nya extreme 0,9 är ca 50% dyrare än föregångarn vilket borde bli ett pris på runt 8600 kr, kan det stämma mån tro?
 
Alpha skrev:
Antar att priset du angav inte är för extreme 0,9 utan för den äldre serien, iaf så var det just på den nya serien jag tänkte på (glömde bara nämna det) ;) läste i en nystartad tråd att nya extreme 0,9 är ca 50% dyrare än föregångarn vilket borde bli ett pris på runt 8600 kr, kan det stämma mån tro?
Priset jag gav var för ett Vridfönster AXH 8x13 Elit Extreme 0,9.

50% dyrare.. nja. Man bör väl jämföra Elit original med alu, och Elit extreme om man ska få en rättvisare jämförelse.

Elite extreme 8x13 under kampanj = 5772:- (ord.pris 6414:)
Elit original 8x13 m aluminium = 4888:-
 
Ok. Får tacka för svaren imported_Anders_S, det bästa är väl att gå igenom vilken typ av fönster man vill ha, storlek och antal för att sedan jämföra mellan olika fabrikat, modeller så att man får ett hum om totalpris emellan varje leverantör, dvs om det är ekonomiskt försvarbart eller ej mellan ex.vis extreme contra original även sp.

Eftersom vi nu har kopplade 2 glasfönster(tunna rackare) så lär det vara värt att byta ut de i längden om nu en tredje del av värmen försvinner genom fönsterna, kruxet är ju bara att det ska se gammeldags ut med de nya fönstrena med.
Kan väl tillägga att huset värms av direkt el.

Det jag klurar på med är ju att man får ju en luft/luft VP för samma peng som fönstrena om man väljer att behålla nuvarande fönster samt komplettera med isolerglas på insidan.

Inte lätt de där vilket man ska satsa på i 1a hand..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.