Någon som har en tabell över "glasmått" för standardfönster tex Elitfönster.
Glasmåttet (glasytan) behövs för att räkna ut hur stor fönsterarea man behöver i ett rum för att uppfylla regler om ljusinsläpp. Tumregel 1 m2 behövs för 10 m2 boarea.
 
Alla fönster tillverkas väl på beställning i den storlek man vill ha.
 

Bästa svaret

M
Hej! Tänker du dig modulmått på fönster? Alltså du räknar
1 modul=1 dm
10x10M är 1010x1010 mm.
Drevning runt fönster är 12,5 mm om trä, 15 mm om aluminiumparti.
Om öppningen är 1010x1010 så är fönsterstorleken 985x985 mm där du kan räkna att karmen är ca 50 mm bred.

Hoppas att detta hjälper!
 
  • Gilla
Kyleman och 1 till
  • Laddar…
Det kravet brukar dom inte kräva in beräkning på, men glasytan är väl typ 10-15% mindre än modulmåttet.

Tips är att dra ner fönstren så dom börjar närmare golvet i alla rum, det gör stor skillnad. Jag har 50cm och djupa fönsterbrädor så det dubblar som sittbänk
 
Marcus: Du har helt fel om modulmått. Om fönstret har modul 10*10 så är karmen typ. 990*990mm.

Johannes: Eftersom karmbredden inte varierar är det galet att räkna den i procent.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
M
Hur tänker du då isåfall? Generell drevning skall vara som jag skrivit ovan, konstigt isåfall med tanke på att jag jobbar med detta :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag läste nog för fort. Jag hakade upp mig på ”10x10M är 1010x1010 mm” vilket jag tolkade som karmmått.
 
På modul 10x10 ska du klara dig med ett 100x100cm hål.

Jag syftade på ett ungefär med storleken men är man på gränsen får man räkna exakt
 
Marcusskold

Tack för tydligt svar men 50 mm karmbredd räcker väl inte på öppningsbara fönster? Ligger den inte närmare 100 - 110 mm normalt med resultat att glasytan på ett 10x10 fönster bara blir max 8x8 dvs 0,64 m2 ?
 
Här är måtten på elitfönsters fasta respektive öppningsbara karmar i serien Harmoni 3-glas.
 
  • Teknisk ritning av Elitfönsters fasta och öppningsbara karmar i Harmoni 3-glas serien med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsskiss av ett fönster från Elitfönster med måttangivelser för fasta och öppningsbara karmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om jag inte minns helt fel så finns det detaljritningar på alla elitfönsters fönster på deras hemsida. Då kan du fram exakt mått för ditt fönster
 
M
Mycket rätt ovan, det jag skrev var endast karmbredden. Om det är öppningsbart så bygger bågen ungefär lika mycket in, dvs ca 100-115 :)
 
Lite "statistik" från våra Polen-tillverkade fönster.
11x13, dvs strax under 1100 x 1300 mm, vilket är modulmåttet:
11x13 = 1,43 m2. Glaset är
  • Öppningsbart Dreh/Kipp 0,8425 m2
  • Fast 0,9956 m2
9x10 dvs strax under 900 x 1000 mm, vilket är modulmåttet:
9x10 = 0,9 m2. Glaset är
  • Öppningsbart Dreh/Kipp 0,454 m2
  • Fast 0,575 m2
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.