Altandörr från Elitfönster med öppen del och synliga justeringsskruvar, markerade med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr från Elitfönster som behöver justeras, med markerade skruvar på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en altandörr från Elitfönster som visar justeringsskruvarna på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr från Elitfönster med öppen del och synliga justeringsskruvar, markerade med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan,
Jag har en altandörr från Elitfönster som behöver justeras, har försökt hitta svar här och googlat men inte lyckats. Enligt Elitfönster ska man dra åt de två skruvarna på karmen men det har inte hjälp. Har någon på forumet samma modell och ev tips?
Tack på förhand!
Shabbe
 
Är det uppåt du vill ha dörren så titta på utsidan på gångjärnen där sitter som en propp i toppen, skruva bort den och så sitter det en index skruv däri!
Skruva på alla tre så dörren hänger på alla gångjärn!
 
E egge80 skrev:
Är det uppåt du vill ha dörren så titta på utsidan på gångjärnen där sitter som en propp i toppen, skruva bort den och så sitter det en index skruv däri!
Skruva på alla tre så dörren hänger på alla gångjärn!
Precis, den behöver lyftas upp eftersom den tar i när jag stänger den. Närbild på dörrgångjärn som behöver justering, med synliga skruvar och viss slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att se att den går att ta bort, varken på toppen eller undertill.
 
Det går den är gängad, ta en polygrip och vrid till sen skruvar du ut den för hand
 
Har samma själv….
 
  • Närbild av en vit dörr och dess stängningsmekanism med en vit plastkåpa och metallmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, ska försöka…hoppas jag inte tar sönder nåt:D
 
Var bara noga att justera samtliga gångjärn så det dom precis ligger emot så tyngden fördelas istället för att ett gångjärn håller all tyngd.
 
  • Gilla
Bobo40
  • Laddar…
Enligt min Brf och Elit ska jag inte röra den delen som sitter på dörren utan bara justera vid karmen:rolleyes:
 
Shahbaz Ansari Shahbaz Ansari skrev:
Enligt min Brf och Elit ska jag inte röra den delen som sitter på dörren utan bara justera vid karmen:rolleyes:
Hur har det gått med din dörr?
Har nämligen samma modell och problem som du. Alltså behöver jag justera i höjd. Propparna på ovan och under är nästa omöjligt att få av! Lyckades med en av dem men inte resten? Tacksam för svar/tips.
 
D Dojan81 skrev:
Hur har det gått med din dörr?
Har nämligen samma modell och problem som du. Alltså behöver jag justera i höjd. Propparna på ovan och under är nästa omöjligt att få av! Lyckades med en av dem men inte resten? Tacksam för svar/tips.
Har du använt en polygrip eller bara testat att skruva för hand?
Jag har en mindre polygrip som jag använder för att lossa locken till höjdjusteringen då det ibland kan vara svårt att komma åt med ett större verktyg.

Detta är inte den tången jag använder men den kanske fungerar om du inte redan har en lämplig polygrip.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/polygriptanger/polygriptang-125-mm-2000046609
 
  • Gilla
Dojan81
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Har du använt en polygrip eller bara testat att skruva för hand?
Jag har en mindre polygrip som jag använder för att lossa locken till höjdjusteringen då det ibland kan vara svårt att komma åt med ett större verktyg.

Detta är inte den tången jag använder men den kanske fungerar om du inte redan har en lämplig polygrip.
[länk]
Ska prova på nytt.
Tack snälla för snabb svar!
 
Då var det löst!! Lyckades få av 2 av3 och spände dessa medsols och redan nu stängs dörren galant.Ska fixa det sista med. Åter igen tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.