Vi ska bygga nytt hus och funderar på vilka fönster vi ska välja.
Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Elit Complete Alu och Elite Extreme 0,9???
Eller har ni ett ännu bättre alternativ???
Kan säga att det skiljer ca 45 000kr mellan de ovannämnda.
 
13 har läst men ingen har något att säga??? :eek:
 
Jag antar att det är extreme som är de dyrare. Säkert jättebra fönster, men det är nog de billigare också.
Jag har byggt ett par hus med "värstingfönster" i kombination med golvvärme, och det blev problem med kondens på utsidan.
T.o.m is vintertid, Ett par ville ha fönstren bytta till "sämre" pga detta,
Har ni radiatorer vid fönstren ska det inte bli något problem , sen om man spar in pengarna energimässigt vet jag inte..
 
Ingen mer som har något svar???
 
Vet inte vad det är för u-värde på complete, men om det är t.ex 1,3 och din totala fönsterarea är 20kvm och du bor mellan sthlm och växjö nånstans så sparar du 720kWh per år. Det tar ju några år att spara in det även med dagens energipriser. Sen finns det väl andra parametrar att ta in som t.ex om husvärdet ökar.

(1,3-0,9)*nyckeltal*fönsterarea

nyckeltal 90 för växjö, 89 för sthlm t.ex.
 
Elit complete ligger på 1,2...

Jag valde vanliga Complete aluminiumfönster. Stod också med valet för drygt ett år sen.
Vad man dock ska tänka på är att man får solskyddsglas och självrengörande glas när man väljer extreme. Sen är det ju upp till var och en och tycka om det gör det mer värt förstås.
 
Kan vara utsidan som håller sig renare.

Känns så :)
 
Lemon 77 skrev:
självrengörande glas ?? Vadå kommer det någon hem och tvättar dom jag menar fönstera har väll 2 sidor
Ja visste du inte det. Man får en fönsterputsare som kommer varje månad, hela fönstrets livslängd.
 
imported_Anders_S skrev:
Ja visste du inte det. Man får en fönsterputsare som kommer varje månad, hela fönstrets livslängd.
¨

Hihi :D
Har bestämt att det blir Elit Extreme 0,9. Får jämföra med föräldrarna sedan för att se hur bra de självrengörande glasen är ;)
 
De självrengörande fungerar (på utsidan) förutsatt att det kommer regn (vatten) på dem. Mina som sitter där fasade är hög och får regn på sig blir rena. De andra får man spola med vattenslangen.

Kan oxå säga att det är endast de som sitter på den höga fasade som det blir frost/kondens på. De som är skyddade av takutsprång klarar sig. Tycker inte det är något problem då det är borta vid 11 tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.