Jag ska dra en kabel från vinden ned till ett nytt uttag över en köksbänk. Hittade en kabel med dosa på vinden som tidigare varit ansluten till varmvattenberedare propplatsen finns kvar i skåpet (utan propp förståss). Installationen är från -75. Jag har tänkt flytta kabeln och dosan så den kommer strax ovanför min nya genomföring. Frågan är om jag behöver ett pv-rör för den nya kabeln genom taket ca en halvmeter, där jag sätter en ny dosa för vidare dragning till lampa och uttag. Eller kan jag använda den smidiga EKRK3G 1,5 för,genomföring och vidaredragning? Kan ju bli fukt i röret osv
 
Hej!
Är du orolig för fukt i VP-röret, så täta med ex. lite isolering i ena änden.
 
  • Gilla
AndUna
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Du får inte dra en EKRK en halvmeter dolt genom ett tak. Kabeltypen är inte godkänd för det.

Det du vill göra kräver auktorisation och är olagligt att göra utan, så att det blir sagt.

Bilder på hur det ser ut och vad du tänker dig hjälper för att kunna ge råd.
 
  • Gilla
AndUna och 1 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Du får inte dra en EKRK en halvmeter dolt genom ett tak. Kabeltypen är inte godkänd för det.

Det du vill göra kräver auktorisation och är olagligt att göra utan, så att det blir sagt.

Bilder på hur det ser ut och vad du tänker dig hjälper för att kunna ge råd.
Jag gillar ditt svar:crysmile:. Det du gör är olagligt, men visa bilder så kan vi h hjälpa. Jag kan inte sluta le åt svaret!
 
  • Gilla
  • Haha
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Vad ska det vara för kabel som man kan dra genom innertaket?
 
tommib
I stort sett vad som helst utom just EKRK.
 
  • Gilla
AndUna
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I stort sett vad som helst utom just EKRK.
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Du får inte dra en EKRK en halvmeter dolt genom ett tak. Kabeltypen är inte godkänd för det.

Det du vill göra kräver auktorisation och är olagligt att göra utan, så att det blir sagt.

Bilder på hur det ser ut och vad du tänker dig hjälper för att kunna ge råd.
Då är nog all installation i huset olaglig då det är kulo till dosor på ett dussin ställen i taken, allt gjort av behörig elektriker 1975. Kanske lagligt då ?
 
E
tommib tommib skrev:
I stort sett vad som helst utom just EKRK.
Lite otydligt svar för den oinvigde, vi bortser från detta @tommib.

Nu pratar vi om vanliga insatllationskablar så ingen får idéer här, tak skrivet hen, kommer den utsättas för UV-strålning, vad är meningen med denna kabel?

Hur som helst, vanliga installationskablar var:
EKK, EKLK, EKRK (som ju är mer begränsad i användningsområdet)
Vanliga installationskablar är:
EXQ, EQQ, EXLQ, QLO, EQRQ m.fl.

Sen finns det även omantlade varianter, ledare som dras i rör eller avsedd list.
 
E
A AndUna skrev:
Då är nog all installation i huset olaglig då det är kulo till dosor på ett dussin ställen i taken, allt gjort av behörig elektriker 1975. Kanske lagligt då ?
Kulo = utanpåliggande, ej dolt.
 
E El-Löken66 skrev:
Kulo = utanpåliggande, ej dolt.
Nu måste vi hålla oss till sanningen. Kulo, är benämningen på kabel typ EKRK/EQRQ. Från början ett tysk patent från Ernst Kuhlo. På den tiden var Kulons yttermantel av plåt.

En utvändigt förlagd EKK är alltså ingen kulo.
 
Kulo går genom väggar och bjälklag. Ja.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kulo går genom väggar och bjälklag. Ja.
Om det nu är Kulo. Men ärligt talat så finns det mer regelvidriga fel än att lägga Kulo i rör. Att den kabeltypen dras med sådana restriktioner har att göra med att den förr var livsfarlig med ett hölje av metall direkt utanpå enkelisolerade ledare. Från något håll ville man ta bort kabeln för många år sedan men vi svenskar gillar den. Man har väl gjort en kompromiss.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej!
Berätta, vad är sanningen då.. Att en EKK inte är en Kulo eller? :p
Exakt, du lär dig snabbt! Du ska nog kunna bli rätt hygglig med lite mer träning.
 
J Johan456 skrev:
Om det nu är Kulo. Men ärligt talat så finns det mer regelvidriga fel än att lägga Kulo i rör. Att den kabeltypen dras med sådana restriktioner har att göra med att den förr var livsfarlig med ett hölje av metall direkt utanpå enkelisolerade ledare. Från något håll ville man ta bort kabeln för många år sedan men vi svenskar gillar den. Man har väl gjort en kompromiss.
I gamla installationer är kulo förlagd utan rör omkring i väggenomföringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.