100m2 nybyggt enplanshus i mindre by. Elkontakter, eluttag i väggar, el till taklampor, el till kökinredning, el till tvättmaskin och ackumulatorbehållare samt el för utomhusbelysning. Inga spottar el dimmer. Vad kan material resp. arbetskostnad kosta?
 
50.000 kr arbete materile 30.000

+ moms

ruskigt fort räknat.

Om det finns ström fram till där huset är tänkt att stå.
 
el_richard skrev:
50.000 kr arbete materile 30.000

+ moms

ruskigt fort räknat.

Om det finns ström fram till där huset är tänkt att stå.
En Hundring:eek::confused:

Betalade själv för en liknande installation på ungefär samma yta 50 papp vitt inkl material från elektriken.
5 år sen.......läget har visst fördubblats...
 
Schablonmässigt brukar man räkna runt 700:-/m² när det gäller en nybyggd villa och en standardinstallation. Mtrl och arb-kostnad.
 
Pristet beror ju oerhört mycket på hur komplicerad installationen är, hur många gånger elektrikern skall dit, vad för material som man använder osv osv.

50' ink moms, ink material låter väldigt billigt tycker jag.
 
...och var någonstans i landet det gäller. Är nog enklare att få billigt nu då de är lite sämre konjunktur.

Ta in priser från flera firmor. Nybyggnad räknas ju dessvärre ej som ROT jobb.. så att få arbetskostnad specificerad är inte så lönt.

Du kanske kan göra en jätte-enkel installation nu, sedan "renovera" en månad senare för att få dra av som ROT jobb :) Kommer säkert dyka upp många kreativa lösningar nu framöver.
 
Undrar om man kan få ut ett slutintyg om elen slutar i en byggcentral, med sladdlampor indragna i rummen...
 
Jag det kan du få, mitt jobb "slutade" där.
 
76.000kr på elkostnad inkl material på min offert.
1 Plans hus på 127kvm
 
el_richard>Personligen undrar jag vad KA'n sa om det då, helt okunnig eller?
Det är liksom inte så rimligt egentligen om man skall ha en oberoende KA.

/Kent
 
Beror helt på vad kunden beställer.

Vill han bara ha bygg ström, visst varsågod.

KA =KvalitetsAnsvarig va det du menade med KA
 
el_richard>Japp. Det är ju liksom KA som skall se till att normerna följs och om han inte kopplat att enbart byggel knappast är enligt byggnormer så undrar jag lite om hans kunskaper?

Kent
 
hempularen skrev:
Undrar om man kan få ut ett slutintyg om elen slutar i en byggcentral, med sladdlampor indragna i rummen...

Vem ska ha slutintyget?
 
el_richard skrev:
Jag det kan du få, mitt jobb "slutade" där.

Ja det är ju inte svårare än så.............Det e ju ingen raketforsknining direkt attt koppla själv så
kör på bara.
 
Tanken med min fråga var ju intye att man skulle hempula från byggcentralen. Utan därefeter beställa en ombyggnad av den nyinstallerade elen, då borde ROT avdraget gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.