Är det någon som installerat elen för en PAX fläkt i 200-serien?
Själva fläkten är Ip44 klassad och har en fin genomföring för kabeln. Sedan går den genom en räfflad plastkanal som antagligen ska hålla fast kabeln (Det finns inget sätt att skruva fast kabelhöljet).
Problemet är att denna kanal bara är ca 5-6mm bred och jag vet inte om den fjädrar. Det rimmar inte riktigt med kraven på grova våtrumskablar.

Någon med erfarenhet av detta?
 
  • img_fakta_260_a.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem säger att det ska vara grova kablar i ett våtrum??
 
falukorv skrev:
Vem säger att det ska vara grova kablar i ett våtrum??
Kravet är väl EKK eller EKLK? Tar man då en 2x1,5mm kabel så hamnar man lätt på 10mm diameter.
Eller är jag helt fel ute nu?

Själva kabeln går endast från ett hål i kaklet direkt in i fläkten (ca 10cm) i område3.
Finns det någon annan typ av klenare kabel jag kan använda?
 
Ja, men det är ju inga grova våtrumskablar, bara vanliga eklk, ekk. ca 9,2-10 diameter

Kan alltid skåra i väggen, om man ser till att fixa fuktspärren. Karva lite i plasten så att kabeln får plats.
 
falukorv skrev:
Ja, men det är ju inga grova våtrumskablar, bara vanliga eklk, ekk. ca 9,2-10 diameter

Kan alltid skåra i väggen, om man ser till att fixa fuktspärren. Karva lite i plasten så att kabeln får plats.
Det är själv ingången i fläkten som är problemet. Hålet i kaklet har jag redan fixat och det kan vara 10mm utan problem.
Även om kabeln "bara" är 9,2mm så går den inte in i en 5-6mm ränna. Det går inte karva i själva fläkten, då går nog kabelgenomföringen sönder. Alternativet är att skala kabeln försiktigt, men då känns det som sagt meningslöst att dra 10cm EKLK kabel som man sedan skalar vid ingången till fläkten.
Som någon skrev i en annan tråd så är detta ett generellt problem på fläktar och han hade dragit en enkel gummikabel istället.
 
Vem säger att det ska vara EKK eller värre i ett badrum? Här har elektrikern dragit FK till badkaret och det kommer bli FK även till strömbrytare och spotlights.
 
Mikael_L
Thomas, FK är inge vidare som utanpåliggande!

Nu fattar jag egentligen inte hur fläkten och den där kabelkanalen ser ut.

Men sitter kanalen inne i fläkten borde du kunna skala upp kabeln efter att den passerat kabelgenomföringen. (Kan alltså lämpligtvis göras innan man för in kabeln i fläkten).
Är det en kanal utanför, innan, fläkten kan du väl byta till en större ...

Med risk för att jag totalt missuppfattat hur det ser ut ... :surprised:
 
Missade att det var utanpåliggande. Eftersom den går från ett hål i kaklet direkt in i fläkten så ser jag inte vart det utanpåliggande finns.
 
ThomasLindgren skrev:
Missade att det var utanpåliggande. Eftersom den går från ett hål i kaklet direkt in i fläkten så ser jag inte vart det utanpåliggande finns.
Ni har nog missuppfattat bägge två. Här är en bättre bild.
Kabeln är alltså utanpåliggande mellan kakelväggen och fläkten

Om ni tittar på den nya bilden (underifrån sett) så kommer kabeln utifrån från höger från en vägg 10cm bort.
Den går sedan in där uppe där det sitter ett gummilock som säkert klarar 12mm utan problem. Den går sedan nedåt in i kabelrännan som är räfflad och där är det max 6mm på smalaste stället.

Så det kanske inte är några problem att skala kabeln så länge det är innanför gummilocket?
Då gäller det bara att skala exakt rätt eftersom räfflorna är det enda som håller kvar kabeln (förrutom själva sockerbiten dit ledarna sedan är kollade så klart, men den vill man ju inte belasta.
 
  • fläkt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
I och med att det är en fast installation då kabeln alltså ska vara klamrad så tror jag inte att det finns något krav på dragavlastning. Så jag tror inte du behöver ta några speciella hänsyn till att räfflorna ska hålla fast kabeln. Men var däremot noga med att gummilocket tätar bra mot kabeln, dvs ett runt jämnt och litet mindre hål än kabelns diameter. Särskillt om intaget är uppifrån.
 
Mikael_L skrev:
I och med att det är en fast installation då kabeln alltså ska vara klamrad så tror jag inte att det finns något krav på dragavlastning. Så jag tror inte du behöver ta några speciella hänsyn till att räfflorna ska hålla fast kabeln. Men var däremot noga med att gummilocket tätar bra mot kabeln, dvs ett runt jämnt och litet mindre hål än kabelns diameter. Särskillt om intaget är uppifrån.
Intaget blir ju från sidan (upptill på bilden som visar fläkten från undersidan).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.