Håller på att bygga mig en bastu i källaren som har betong och lättbetongväggar. Tänkte förbereda så mycket det går innan elektriker kommer och har några funderingar..
-Tänkte fräsa in dosor för belysningsknappar och rgb-dimmerreglage på utsidan av bastun bredvid glasdörren, behövs någon form av ip-klassning på dessa dosor?
-Behövs någon speciell kabel för belysning när dragningarna blir på utsidan? Kablarna från drivdonen är ju värmetåliga och går igenom vägg, men tänker på dragningarna till drivdonen.
-3-fas kabel till aggregatet måste vara någon speciell sort, eller hur? Finns någon 3fas brytare med timer jag kan ha på utsida bastu?

Jag tänkte ha en svart dubbelbrytare, med återfjädring på ena knappen (för dimmer av ryggstödspottar), men inte den andra (som tänder rgblist kontrollern, där jag kan dimma).. Visst går det, och vad heter/behöver jag för mtrl?
Finns någon bra sida där jag kan beställa mtrl till bra priser så tipsa gärna.

Bifogar en bild hur jag har tänkt, komplettera gärna eller ändra/rita om :)
 
  • Skiss av planerad belysningsinstallation i bastu med dosor, drivdon, spotlights, LED-list och dubbelbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På utsidan bastun gäller de krav som detta utrymme ställer, dvs vi förutsätter att bastuns väggar är isolerade så att bastun inte påverkar. Om vi antar att det är ett normalt torrt rum med normal temperatur så ställs inga speciella krav på kapslingsklass och värmetålighet.

Med kabel till bastuaggregatet antar jag att du menar anslutningskabeln mellan aggregat och anslutningspunkt? Tillverkarna brukar vilja ha en gummikabel typ H07RN, titta i bruxet. Kan du sätta anslutningspunkten på utsidan med ett rör genom väggen lågt så blir det bra. Timers finns säkert, jag orkar inte leta produktexempel.
 
Endast yttervägg och en sidovägg, samt tak är isolerat med sauna-satu skivor. Andra sidovägg och dörr-vägg (sitter på motsatt sida yttervägg) sitter det klinker och skiffer på, så oisolerat där. Antar jag jag behöver nån form av klassning då dosor hamnar på oisolerad dörr-vägg?
Precis, kabeln mellan aggregat och ansl.punkt.. Såg nu att det stod i bruxen :)
 
Det är ju då om det finns dusch eller liknande i utrymmet utanför bastun, som du måste ta hänsyn till avståndsregler.
 
Ingen dusch, den finns i ett annat rum.. Dock tänkte jag montera en spolkran inne i bastun för fyllning av hink osv, har det nån inverkan?
Elcentralen är ca 1,5 meter från bastudörren, om det har ngn betydelse?
 
Förutom det byggnadstekniska som jag inte kan bedöma så beror elinstallationen som sagt på hur varmt det är på utsidan väggen. Jag har svårt att tro att det kan bli så varmt (~ +60 grader) att det skulle vara ett problem.
 
Jag tänker mig att när man öppnar bastudörr så kommer det ånga, strömbrytarna hamnar på höger sida, och dörren är vänsterhängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.