Håller på att anlägga trädgård
Framöver vill jag ha belysning på framsidan ( ev en till två stolpar) samt belysning i en slänt på baksidan. För att undvika grävning framöver så tänkte jag gräve ner kabel redan nu
Hur bör jag anlägga kabeln? (djup, i rör etc) Vilken typ av kabel skall jag använda?
Då jag inte exakt vet var ljuskällorna skommer att vara placerad så skulle jag vilja avsluta i någon form av kopplingsplint, kabeldosa. Jag vore tacksam för förslag på hur jag skall/bör göra för att ta hänsyn till de krav som finns utomhus.

/Pajen

::)
 
Du ska/bör lägga rör. I synnerhet eftersom du inte är helt klar på hur du vill ha det på sikt. 50 mm gult rör/slang ska det vara. finns tex på byggmax.

Hur djupt kan diskuteras men 60 cm är bra
 
Av vilken anledning måste eller bör man gräva 60cm djupt ?
 
Tack för svaren, men vilken kabeltyp behöver jag?

/Pajen
 
Du får lägga eklk i rör/slang men jag rekkommenderar ekkj som är en "riktig" markkabel.
 
Hemmakatten
Kabeltypen beror väl på vilka armaturer du skall ha OCH avståndet från gruppcentral. Ju längre bort desto grövre kabel.

Kan du inte göra som så att du lägger ner gula kabelrör med draglina i. Och sedan när du vet mer så drar du i rätt kabel. Var dock noga med att lägga lite sand/grus runt kabelrören så att stenar och tung jord inte plattar ihop den. För att undvika detta kan man lägga gula hårda rör som är svarta, glatta inuti. Dessa rör lär inte tryckas ihop.
 
Vilken typ av kabel man lägger i mark styrs inte av anslutningsobjektet utan av vilka kablar man FÅR förlägga i mark, och i det här fallet är det eklk eller ekkj och eklk är lättare att hantera och i alla fall inte dyrare
 
Hemmakatten
Nu var jag otydlig i mitt tidigare inlägg. :-[ Egentligen borde jag väl inte alls göra inlägg här i el-tråden eftersom jag kan ganska lite om ämnet och dels för att jag tycker det är så oerhört viktigt att just elinstallationer blir korrekt gjorda.

Vad jag menade var inte att ifråga sätta kabeltypen i sig, ekkj eller eklk, utan snarare att påpeka att även avståndet och vad man kopplar in har betydelse. Eller är det hel fel? Vi la nyss ner ekkj och jag fick uppfattningen att vi fick gå upp i area eftersom vi la ner 250 m kabel på tomten för belysning. Du måste rätta mig om jag har fel så att ingen får felaktiga uppgifter. Och i fortsättningen skall jag nog inte kommentera elfrågor.... :-/
 
Om du hadde 250 meter i serie efter centralen då har de helt klart påverkan som man måste se upp med för att klara utlösningsvilkoren. Men nu är vi precis på marginalen för mina kunskaper också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.