Som topic anger.
Planerar att bygga in el i ett altanstaket jag håller på att bygga för fast installation av belysning. Själva inkopplingen kommer naturligtvis göras av behörig elektriker men jag vill dra kabeln själv under byggnationen. Planerar att använda mig av en EKK-kabel för fast installation med solid ledare 300/500v.
Dock är jag lite osäker på om jag bör förlägga den i ett VP-rör/flexslang eller om jag kan klamra den utmed stolpar och bärlinor som den är??

Tacksam för svar.
Henrik
 
Förläggning av kabel är behörighetskrävande och en elektriker får inte koppla in den kabel du själv lagt. Så du bör helst leta efter en elektriker i förväg som går med på detta, och som kan tipsa dig om hur kabeln ska läggas så att det inte blir tummen ned vid inkopplingen. Att klamra en kabel rätt och snyggt kräver yrkesskicklighet.

VP-rör och flexslang ska inte användas utomhus, och behöver inte användas till kabel. Beroende på hur den blir förlagd så kan EKLK vara ett bättre val då den är styvare och lättare att få rak. Men om kabeln blir dold och/eller lagt intill en kant så fungerar EKK.
 
  • Gilla
iCe33
  • Laddar…
Tack för svar även om det inte var ett svar jag önskade! Jaja, blir väl till att jaga elektriker då. :)
 
Ja det finns ju två skolor här på forum, dessa som alltid påpekar detta med behörig elektriker oavsett vad frågan gällde, och dessa som ger fan i det och utför sådana arbeten själv där de är helt säkra på sin sak.
Ibland gör en icke-behörig ett mycket bättre jobb än en anställd i en elektrikerfirma som själv inte är behörig men får göra saker för det finns någon behörig i firman.
 
  • Gilla
David123abc
  • Laddar…
Dock fick Ts. svar på sin fråga.;)
Och i detta fallet så skulle nog inte Ts. göra ett bättre jobb än en elektriker då han inte visste riktigt hur kabeln skulle sättas fast .;)
Och det är väl jättebra att någon talar om att elektrikern oftast inte godkänner att man drar kabel själv.
Det vore ju väldigt pinsamt om han/hon kommer ut och sedan tvärvägrar att koppla in något för att man har varit där själv o pillat.
 
S
Om kabeln är till 100% synlig och sen snyggt klamrad så tror jag elektrikern ändå kopplar in åt dig, men om du får tag i en elektriker som säger hur du ska göra och sen går med på att du gör det själv, då jobbar du under överinseende av elinstallatör, då är det inte ens olagligt att du gör det själv. Men det är inte alla som går med på det.
 
SueCia skrev:
men om du får tag i en elektriker som säger hur du ska göra och sen går med på att du gör det själv, då jobbar du under överinseende av elinstallatör, då är det inte ens olagligt att du gör det själv.
Är du inte anställd av elektrikern så lär det vara "olagligt" att utföra arbetet....
 
Mikael_L
Som svar på frågan så kan du gärna klamra en EKK som den är, med lämpliga avsedda klammer.
Ett ännu bättre val av kabel, tycker jag, är EKLK (eller EQLQ, EXLQ och allt vad varianterna till EKLK heter).
Dra den så risk för mekanisk skada blir så liten som möjligt.


Sen måste jag lägga mig ett par felaktigheter som skrivits. Först och främst, förvånande nog från Bo :x (inte ofta jag får chansen att veta bättre än Bo ;) ...), så är det inte på något vis olagligt för en elektriker att använda och koppla in en kabel, eller ett rör osv, som förlagts under brottsliga omständigheter.
Elektrikern tar inte ansvar för någon annans tidigare utförda brott. Lika lite som det är förbjudet eller brottsligt att köra på en väg där någon förut har kört rattfull.

Men det är ingen större idé att skälla på elektriker för att dom anger detta som orsak. Det är t.o.m troligt att dom fått lära sig detta under sin utbildning. Ja, så illa är det faktiskt.
Så elektrikern kan faktiskt absolut tro att det är så. Annars kanske han bara säger så för att få sälja sin egen kabel.
I vilket fall så är det knappast lönt att diskutera detta, det är nog bara att göra även resten själv om inte elektrikern vill ställa upp.
Och spelar väl ingen roll egentligen, redan kabelklamringen var ju ett brott, att slutföra allt är ju bara en fortsättning på samma brott.
Gör man det korrekt och snyggt så händer det inget mer sen ändå.

Men vill man hålla sig 100% på den lagliga sidan så får man alltså inte klamra vare sig kabel eller rör.

Sen roli och SueCia; SueCia har nästan rätt:
SueCia skrev:
Om kabeln är till 100% synlig och sen snyggt klamrad så tror jag elektrikern ändå kopplar in åt dig, men om du får tag i en elektriker som säger hur du ska göra och sen går med på att du gör det själv, då jobbar du under överinseende av elinstallatör, då är det inte ens olagligt att du gör det själv. Men det är inte alla som går med på det.
Det är korrekt, den 1/1 2014 trädde en förändrad elinstallatörsföreskrift i kraft, där det medges ett generellt tillåtande av avsteg ifrån anställningskravet.
Dock ska elinstallatören, för att allt ska gå rätt till:
1. Förvissa sig om att den han utövar överinseende över har tillräckliga kunskaper för uppgiften
(Enligt Elinstallatörsförordning (1990:806) §7
2. Dokumentera det arbete som ska utföras i enlighet med elsäkerhetsverkets föreskrift fs-2013-1 1kap §13
 
  • Gilla
David123abc och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.