Är helt novis på området och undrar om det finns någon som har en uppfattning om hur kostnaden för elinstallation i nyproduktion (cirka 180 m2, två plan)? När man googlar varierar priserna avsevärt och jag blir inte klok på hur jag ska tänka.

Vi tänker oss el enligt relativ "normal" standard, men med lite extra tillägg, såsom spottar i badrum+något mer ställe (ca 15 totalt) samt små spottar i fönstersmyg (ca 20 st), nätverksuttag i flertalet rum + dimmer på de flesta lampor.

Finns det något standard antal timmar man brukar räkna med vid nyproduktion?
 
Jag tror att du egentligen har nått slutsatsen genom ditt googlande: det varierar kraftigt. Man har olika preferenser och förutsättningar. Den ene antar att allt ska vara Biltema-apparater och den andra tänker sig premium LED-spottar i alla rum, och båda letar efter en "vad brukar det kosta?". Visst, det finns säkert någon schablon men det är inte alls säkert att det är så som du vill ha det.
 
130 000 för standard elinstallation och 1200 kr för varje spotlight kan du väl ha som riktmärke.
 
E
Vid ett vanligt husbygge med en traditionell elinstallation är ett bra riktmärke ca 800:-/kvm (inkl. moms). Eftersom man sedan länge slutat dra teleledningar, och i många fall även väljer bort antenn kan man räkna in en komplett nätverksinstallation istället.

Ett bra riktmärke för downlights är ungefär 8-900:-/downlight, installera och klart inkl. materiel.

Detta gäller där en privatperson är byggherre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.