Goddagens alla.


Jag håller för tillfället på att dra el i mitt förråd. Detta för att förbereda för elektrikern som skall komma och koppla in allt när det är klart.

Jag använder mig av rörböjar då jag inte har böjfjäder och upplevde det bökigt att få till utan träning när jag fipplade med det för många många år sedan.

Jag har satt in vägguttag som sitter på ca 200 mm över golv. Fastsatt i regel. Men har svårt att få till det på ett snyggt och bra sätt. Funktionsmässigt fungerar det säkert. men jag är inte tillfreds med lösningen. Är det någon som kan säga bu eller bä om följande?
Rörböjen är för lite böjd för att jag skall få igenom den i regeln på ett bra sätt utan att apparatdosan vinklas något utåt. Funktionsmässigt fungerar det somsagt, men är det okay att den lutar utåt på detta sättet ? Om inte, tips på att lösa det?

Ytterligare problem är ju att göra hålet genom regeln eftersom jag springer på spikar från underliggande regel.


bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är därför man använder en böjfjäder, ditt problem är ju att de färdiga böjarna inte passar...

Kör med flexslang istället, men använd inte billiga för de är svårare att dra i.
 
Eller så sätter du dosan på en liten distans (kottling) som du spikar fast på regeln.
 
Tack för svar.

Har satt kottlingar på ett annat ställe för att få till det. Var för smalt mellan reglarna för att kunna spika/skruva fast apparatdosan.

Frågan är om jag behöver ta loss dosan och sätta en kottling, eller kan jag låta det vara? Funktionsmässigt(dra igenom böjfjäder) så fungerar det fint.

Slutar kanske ändå med det tillslut....
 
En elektriker hade kört med slang och en VP-2 dosa...
 
E
alla elektriker använder väl inte VP-2? Långt ifrån alla elektriker jag känner använder VP-2. Även om de borde, för att det är den bästa dosan som finns, som någonsin gjorts och någonsin kommer göras (bortsett från den framtida självuppspikande dosan). Synd att det inte finns VP-2 kopplingsdosa...
 
Det finns VP-kopplingdosor, men bara 70mm hål
 
E
Ja, de är lite väl trånga ibland, speciellt vid belysningsinstallationer. Därför kör jag nästan bara TED kopplingsdosor. BP-dosorna kan dra nåt gammalt över sig.
 
hade gärna kört nått annat, men var det enda jag hittade på Hornbach ;)

Frågan kvarstår, Hade ni lämnat det som det ser ut, eller försökt åtgärda med Kottling? Då funktionen faktiskt fungerar funderar jag på att lämna det som det ser ut. Inget som märks när väl väggarna är uppe misstänker jag ?
 
E
kör på det där du. det ser ju inte bra ut, men det funkar, och det kommer ju inte synas när skivorna är på plats
 
ushh.. Bara jag som får rysningar över hur jävla illa det där ser ut? Stackarn som får byta tråd där någon gång och sen när varenda rör har släppt i muffar och dosor.

Varför kan du inte skaffa en böjfjäder för vp-rör? Kostar la 50kr kanske? Stoppa i och överböj. Bara göra långa böjar och sen dra ut fjädern.
Eller så köper man lite PM flex slang och klammer så det inte blir pannkaka så som det ser ut nu.
Både slang och rör ska klammras. Den högra anslutningen sitter ju inte ens i!
Sen så sitter ju dosan får dåligt då den kan flexa, och att rören kan släppa när man drar i tråd eller tvingas dra om.
Din markerings på reglen kommer ju inte stämma överrens ett skit om du sätter någradosor snett och på olika höjd mm.

Hade jag gjort så som bilden visar hade jag fått göra om eller lämna arbetsplatsen. Lika så någon lärling eller annan kollega. Men men
 
Emil_K skrev:
alla elektriker använder väl inte VP-2? Långt ifrån alla elektriker jag känner använder VP-2. Även om de borde, för att det är den bästa dosan som finns, som någonsin gjorts och någonsin kommer göras (bortsett från den framtida självuppspikande dosan). Synd att det inte finns VP-2 kopplingsdosa...
VP-2 är dyr men faktiskt jäkligt bra. Det sparar många timmar och frustrationer senare vid komplettering. Det bästa är att använda i badrum och där man inte vet hur mycket väggen byggs på med kakel eller annan utsmyckning. Dessutom när man snurrar ut ringen kloss an mot apparaten så får man en 100% bra mothåll. För ringen i dosan är gjord för att apparaten man monterar ska ligga emot och trycket för delas jämt.
En gipsskiva kan vara skör vid ett doshål då det kanske inte kom riktigt på plats eller gipsen var lite blöt etc. Eller slarvigt isättande och urtagande av stickpropp är bra påfrestningar för en dåligt ditsatt dosa. Efter några år riskerar väggen att falla in och plåtramen i apparaten böjs och tillslut så uppstår ett glapp i mellan apparaten och dosringen som möjliggör att apparaten sitter dåligt och riskerar att trilla bort.

Ska man köra med billiga dosor så ska man köra med förhöjningsringar så att dosringen ligger emot apparaten.
 
Jag tycker det ser ut som kom och hjälp mig.
Gul dosa är för dubbel gips, ska det då vara dubbel gips så ska rören ligga direkt bakom skivan.
Höger rör borde då ligga i ett hack i regel.
Med böjfjäder kan man göra lite krökar åt olika håll så det hade stämt med befintligt hål.

Protte
 
Fullmoon = båda rören går in i dosan, du får titta lite närmare. De kommer inte lossna då det sitter som berget. är inte det minsta orolig för det.
kommer sitta en osb skiva och en gips.

Hade en riktig elektriker gjort det hemma hos mig så hade jag sparkat ut honom med. som tur var är jag bara en lekman ;)

Men ni har rätt. Jag kan inte med gott samvete smacka upp en vägg över det.... blir till att köpa en böjfjäder och lite extra slang och fixa ordentligt.

Tack för att ni fick mig på bättre tankar!
 
Prototyp : höger rör i en hack i regeln? Jag har gjort ett hål igenom regeln då jag inte kunde böja...(rörböj hade varit bra...). Det torde väl ändå räknas som okay ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.