P
Jag har byggt hus med Huscompagniet. Jag anlitade en egen elektriker för att installation av spishäll, ugn och fläkt. Min svenska elektriker hävdar nu att deras installation inte följer svensk norm. Jag mailade danska firman och fick följande svar. Vem har rätt?

Lige et par svar til din mail.

1) Saknas huvudströmbrytare. Jordfelsbrytare får inte användas som huvudbrytare. Huvedströmbrytare findes i mäterskap utanför huset

2) De har använt dubbla kablar i en säkring. Ej tillåtet.
Dette er der ingen regl om

3) Lamputtag ej IP44 klassade i våtutrymmen.
Det er tilladt at montere almindelige udtag over 2,25m i vådrum

4) Lampan med armatur i duschen ej godkänd för våtutrymme. Det hänger en vanlig spot ovan duschen (hänger jag duschen lite högre ligger den för nära)
Det er tilladt at montere almindelige spot over 2,25m i vådrum

5) Ugnen saknar egen säkring, vilket innebär att det är den delad anslutning. Samtidig användning av spishäll och ugn utlöser säkring. Min ugn kräver 3 fas (90cm induktionshäll från Siemens)
Der en sikringsgruppe til ugn og häll ja, men tre fasser 2 til häll og 1 til ugn, hvilket er rigeligt. De skal bare monteres korrekt, hvilket din elektriker burde vide.

6) Det skall vara förberett för inkoppling av jacuzi, men det är det inte, då det saknas godkänd dosa med 2-polig dosa för våtutrymmen.
Grunden til den er afsluttet i denne dåse er at strømmen skal sluttes til spaen og derfor fjerner man dåsen, hvis i intet gør det, er det ikke den rigtige dåse og den vil vi gerne skifte.

7) Saknas uttag till fläkt brevid fläktröret. Detta skall finnas enligt ritning.
Nej som vi også snakkede om på mødet, ligger strømmen på vinden, hvilket vi gør da vi ikke levere fläkt. Så må din elektriker montere fläkten.
 
Mina 5 öre:

1) Jo, en JFB med frånskiljaregenskaper får användas som HB. Och HB får också sitta i mätarskåpet. Men det är inte praxis i Sverige, och anses väl heller inte som en god ide.

2) Det är tillverkaren som anger om flera ledare är tillåtna under samma klämma på en dvärgbrytare. Det är för övrigt inga problem att fästa två likadana ledare i en sådan, så det är ingen allvarlig anmärkning. Men besiktningsmän brukar slå ned på det om det inte hittar något annat... Man ska dock inte använda elcentralen som ett kopplingsutrymme, dvs gå till överdrift.

3) Lägre IP-klass är ok om utrymmet ovan 2.25 cm betraktas som torrt, vilket det vanligen gör i ett nytt badrum med normal ventilation.

4) Vad är det för spot? 12 V? Halogen? Skyddsglas? Här gäller höjdmåttet 2.25 cm eller höjden på duschmunstycket om det sitter högre. Spotten får alltså sitta väldigt nära duschmunstycket, men är det en halogenspot är det ingen bra ide då de blir varma.

5) Vid nyinstallation brukar man nog dra separata grupper för spis och ugn, men jag vet inte om det alltid sker. Det är å andra sidan svårt att hävda att det är tokfel med en trefasgrupp till både häll och ugn.

6) Menar du att det finns en anslutningsdosa men att det saknas en allpolig strömbrytare? Var sitter dosan? Jag fattar heller inte danskan här...menar han att dosan ska bort vid anslutning av badet?

7) Finns det utritat så bör det väl sitta enligt ritningen, ja...
 
P
Bo, jag måste erkänna även om det svider, du var både snabbare och bättre ;)
 
P
Punkt 6 - jag tror han menar att om badkaret inte skall anslutas till el, så byter de ut dosan mot en godkänd. Min elektriker har dock låtit ansluta en 2-polig brytare, som han hävdar måste finnas. Jag kan utläsa från din länk, att bubbelbadkar måste anslutas till "Endast uttag skyddade genom användning av SELV, PELV eller skyddsseparation".

Jag är dock osäker om så har skett. Hur vet jag det?
 
SELV Special Extra Low Voltage, i dagligt tal klenspänning (upp till 50VAC)
PELV Proteckted Low Voltage, ung dubbelisolerad i dagligt tal klenspänning (upp till 50VAC)
Skyddsseparation innebär enklast en transformator.

Inget av detta är realistiskt för ett bubbelbadkar.

Protte
 
elmont skrev:
Bo, jag måste erkänna även om det svider, du var både snabbare och bättre ;)
Sorry, ändå har jag inga som helst ambitioner om att vara först ... ;)
 
enginolo skrev:
Punkt 6 - jag tror han menar att om badkaret inte skall anslutas till el, så byter de ut dosan mot en godkänd. Min elektriker har dock låtit ansluta en 2-polig brytare, som han hävdar måste finnas. Jag kan utläsa från din länk, att bubbelbadkar måste anslutas till "Endast uttag skyddade genom användning av SELV, PELV eller skyddsseparation".

Jag är dock osäker om så har skett. Hur vet jag det?
Jag vet inte på rak arm om Svenska standard SS 437 01 06 har kommit ifatt "nymodigheter" som bubbelbad, men visst bör det åtminstone finnas en brytare, det är praxis. Någon som har senaste versionen?

I detta område måste bubbelbadet anslutas fas, inte via uttag.
 
Om elinstallationen är "konstig", dvs inte enligt Svensk Standard och även gängse praxis kan det bli lite trist när man mågon gång ska sälja huset. I alla fall om det ser konstigt ut.
 
Men hur har installationen gått tll. Har de haft danska elektriker över i Sverige och utfört installationen? De kan ju knappast ha behörighet i Sverige?
 
P
De har också lagt kontakter till kyl och frys på golvnivå, vilket gör att jag inte kan få in skåpen ordentligt. Är det tillåtet? Min elektriker säger att de alltid ska ligga ovan skåpen.
 
Det strider mot standard men det är inget "skall krav" att de placeras över skåpen. Det är då mest en avtalsfråga, om ditt avtal säger att elinstallationen skall följa svensk standard så har de int uppfyllt avtalet. Men det är då standard på samma nivå som att man skall ha ett visst antal eluttag i rum med viss längd på väggarna osv.

Det är ju iofs klantigt att placera dem så, efterssom det troligen ger problem för många olika skåp.
 
Ett stort bekymmer är att elritningarna inte finns färdiga när kontraktet på huset tecknas. Ingen ritning finns, ingen beskrivning av systemet. Ingen specifikation.

När avtalet är skrivet och handpenningen är betald hänvisas man till den danska firman Uggerly, som har egna ekonomiska intressen i bygget. Att få ett elsystem som till funktionen motsvarar det vi är vana vid i normala svenska hus ger ett stabilt prispåslag. Det summa som de flesta verkar åka på verkar ligga runt 30 000 kr. Du blir helt enkelt lurad, eftersom det är rimligt att tro att elsystemet skall fungera så som i vanliga svenska villor eller för den delen i de olika visninghusen (som har ett mer omfattande elsystem från början).

Frågan om designen på de danska uttagen är således bara en bisak. Det handlar inte om hur eluttagen ser ut, det är bara en avledning. Frågan är istället om du som kund skall acceptera att du inte får det som du kan förvänta dig när du beställer en produkt. Köper du ett hus så skall elsystemet ha en normal funktion om inte säljaren upplyser dig om annt. Så gör inte HusCompagniet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.