Mitt värmegolv är lagt med elkabel med sådant cc-mått att det skall kunna avge 125 W /kvm. Jag har till kabeln en egen ELJO golvvärmetermostat med tillhörande givare, dvs jag har inte använt den termostat och givare som följde med kabeln i ett "kit". Allt är nu inkopplat, av elektriker. Min fundering: Jag tycker inte att det blir tillräckligt varmt på golvet. jag måste nästan dra på termostaten på max (=30 gr) för att golvet skall kännas varmt - det är först när jag är uppe på nästan max på termostaten som den röda lampan börjar lysa. Vad kan detta bero på? Är det så att värmegolv inte känns så varma på sommaren? Eller är det möjligt att elektrikern kopplat fel? Det låter väl konstigt eftersom lampan (grån och röd) lyser och jag får lite värme? Tacksam för input!
 
har man lagt slingan för 125w/m2..........vill det till att vara noga när man lägger ut röret för givaren..........måste vara 10-15 cm mellan slingorna där givaren ligger..........ligger slingorna för tätt kopplar termostaten mer innan golvet hunnit bi varmt.............
 
Hmm, bra tips El-micke! Jag ska kolla upp saken. Om det nu är så - kan man istället använda en rumstermostat?
 
japp det går fint med rums termostat..........har lite dålig koll på eljos golvkitt men många termostater är omstllningsbara...........golv.......rum......golv+rum......har man det i golv+rumsläge används golvgivaren som överhettningsskydd............
 
Min golvvärmetermostat ELJO Renova är inte omställbar mellan golv och rum, utan den funkar endast med golvgivare. Jag pratade med tillverkaren av värmekabeln häromdan som sa att det är ok att lägga 125 W / kvm och att det trots det lilla cc-avståndet som blir mellan kablarna så kan man lägga in givaren emellan dem, dvs det blir kanske 4-5 cm mellan givaren och golvvärmekabeln. Nu vet ju jag i o f inte om min givare ligger 1 mm från kabeln eller 4-5 cm. Tillverkaren tipsade då om att dra och ändra lite i givarkabeln från dosan. Det har jag gjort men ingen förbättring. Kan det vara så att ELJO:s renovatermostat som jag har inte funkar till min Ebeco-kabel? Ett sätt att prova är ju i o f att köra med originaltermostaten och originalgivaren. Nån som har nåt mer tips? El_-micke?
 
hej
det spelar ingen roll att du har eljos grejor.......kolla med tillverkaren efter en tabell för givaren........vilka ohmtal vid vilka temperaturer..dra ur givaren ur röret o testa den.................det är inte alltid det är ok för att det är nytt :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.