Jag håller på att upprätta en bastu/gäststuga (c:a 45 m2), och i anslutning till bastun kommer det att bli ett relaxrum på c:a 15 m2. Då denna byggnad endast kommer att användas sporadiskt, så kommer uppvärmningen att skötas med oljefyllda elradiatorer som mestadels kommer att gå på underhållsvärme.

Det som dock har fått mig lite fundersam, är att golvet i detta relaxrum kommer emellanåt att bli ganska blött, varför jag från början funderade på att lägga in en plastmatta. Tålig, billig (?) och snygg... Nej inte riktigt, funkar väl men ger nog känslan av sommarstuga (vilket inte behöver vara fel). Hursomhelst så började tankarna snart hamna på ett lite modernare alternativ nämligen klinker. Snyggt, hyfsat billigt och med lite råd kan man lägga det själv.
Dessvärre inser jag att utan golvvärme, kommer att bli riktigt kallt. Följdaktligen måste golvvärme till om jag beslutar mig för alternativet klinker. Då jag endast har en vag uppfattning om hur det skall gå till, så skulle jag gärna vilja få tips på metodik och leverantörer av erfoderlig utrustning. Gärna även en ungefärlig prisbild.

Det befintliga golvet är 22 mm golvspån (limmat och skruvat i reglar c/c 600) med 170 mm isolering under till trossbotten och betongplintarna. Om jag inte är ute och cyklar, så tror jag att följande skall göras:
1) Primer på spånskivan (fabrikat, åtgång, pris?)
2) Elslingor (kanske "Kima warm floor" från Rinkaby rör, 117 meter (11,7 m2), 4017 kr? Andra bättre/billigare leverantörer?)
3) Inkoppling/besiktning av elektriker (eller behövs det inte i detta skede?), Tidsåtgång-kostnad?
4) Flytspackling 15 mm (-> c:a 225 liter). Är det hanterbart på egen hand, eller krävs "proffs"? Fabrikat? Priser?
5) Tätskikt och klinker, men det är väl ett senare problem och annat formum... Om någon ändå skvallrar med lite tips här, så kommer jag inte att rapportera!

Jag hoppas att jag lyckats förklara mina förutsättningar och önskemål, så att någon kan vägleda en lite vilsen hemmabyggare...

Mats
 
Jag tror att du kan få problem med att få nån elektriker som kommer och "godkänner" och kopplar in slingan, ingen elektriker kan "godkänna" ett arbete som någon annan gjort så innan du lägger prata med den som du vill tänker anlita för "godkännandet". För att garanterna ska gälla skall elektrikern lägga, kontrollmäta efter läggning och sedan efter spackling och till sist vid inkopplingen, väljer du rätt fabrikat får du över 10 års garanti med ersättning för alla kostnader om det blir fel på slingan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.