A
Hej, bygger en liten toalett, ej badrum, i en källare på 2m2. Står i valet och kvalet att antingen koppla på ett vattenburet element, eller elgolvvärme. Om elgolvvärme väls undrar jag följande:

Tänkte lägga frigolit, värmeslinga och flytspackla och klinkers. Är det någon risk för kapilärsug? Kommer den naturliga fukten i marken att vandra eller kommer värmen stiga enbart upp?

Frigoliten ska ju tydligen täcka hela rummet hur gör man runt avlopp? Se bild på rummet idag.

Kan man koppla på elgolvvärmen på en jordad dosa med kablar från 60-talet? Ni som säger nej, varför?
Pågående arbete i källartoalett med synliga avloppsrör och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej inga problem bara det går över jordfelsbrytare,och inte är för hårt belastat.Stefan
 
A
Det går över jfb, och nej den går på en fas :) men vet att elektriker brukar tjaffsa om att gamla kablar ska bytas vänster och höger
 
Det är riktigt,man ser när det behövs bytas,det är för din egen säkerhetsskull man byter inte om det inte finns någon anledning,kablar håller i regel minst 30-40år så gilla läget
 
Elkabel från 60 talet är ofta OK. Men låt elektrikern avgöra om den är ok. Finns ingen anledning att byta bara för att den är från 60 talet.
 
A
Alright men vad säger ni om fuktvandring??
 
Så länge du inte lägger något tät skikt kvittar det, det blir ju hur som helst mycket värmeförluster, vad är det för ventilation?

Det är ju lätt att få det riktigt varmt i ett så litet utrymme med ett vanligt element om nu inte luftomsättningen är väldigt hög..
 
A
Det är självdrag, har en ventil i det lilla rummet. Vi har lvpump som styrs på sensor. Installerar jag ett element lär det bli kallt på sommarn då systemet stängs ner. Därför tänkte jag att golvvärmen känns mer rimlig men inte om markfukten kan vandra???
 
A
Ingen?
 
Hur tjock platta har du och hur mycket frigolit tänkte du lägga in?
 
Med värme på hela tiden så hindras väl fukten även om någon skulle bli delar utan frigolit, risken med det är ju om det är mycket fukt så tvingas det upp i nåt annat rum eller i väggarna, men ett så litet utrymme lär ju som sagt inte påverka så mvcket.
 
Jag hade kombinerat golvvärme och radiator. Golvvärmen som komfortvärme för fötterna.
 
islander skrev:
Så länge du inte lägger något tät skikt kvittar det, det blir ju hur som helst mycket värmeförluster, vad är det för ventilation?

Det är ju lätt att få det riktigt varmt i ett så litet utrymme med ett vanligt element om nu inte luftomsättningen är väldigt hög..
Följer tråden, och om ok lägger till några funderingar som kanske även passar TS.

Hur påverkar tätskiktet golvvärmen?

Har ett kommande källarprojekt (tvättstuga+duschmöjlighet i sekelskiftesvill) och kan inte bygga på höjden, vill inte gräva för mycket och nära väggar, huset verkar stå på fin sand (grusås) - vill inte riskera nån sättning, min tanke har varit att ta upp där det går rör, plus i mitten på golvet där man går och precis där dusch ska vara lägga nån form av isolering, ganska tunn... sen klinkers på detta... Ett alternativ är ju att ha en matta på golvet där man går... Men precis vid dusch vore inte fel ha golvvärme så ev vatten torkar bort... Men det är inte värt att riskera sättningar eller fuktvandring, då är ett kallt golv att föredra... Worst case är väl att lägga lite leca och gjuta med EPS betong för att få nån form av isolering, jag antar det inte skadar något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.