Hallå,
Både en elektriker och installatören har vid separata tillfällen konstaterat att diskmaskinens eluttag inte bör sitta in väggen bakom diskmaskinen när de varit hemma hos mig. Installatören fick ej enligt avtal med Elgiganten installera pga detta.

I mitt fall sitter eluttaget relativt högt, och till stor del täckt av en träskiva. Elektrikern sa att det var OK, men ej rekommenderat. Jag undrar hur ni skulle ställa er till att antingen betala en elektriker för att flytta eluttaget en halvmeter (och sen betala en installatör för att installera diskmaskinen), eller skippa det och istället bara försöka installera själv och låta eluttaget vara på plats. Jag kan ingenting om installation, men har fått sagt till mig av installatören att det är lätt att göra om man tittar på videos.

Vad är egentligen risken med att ha på baksidan? Hur skulle ni göra?
 
Grejen är ju att OM något blir galet och maskinen löper amok så kan du inte dra ur sladden på ett enkelt sätt om den sitter bakom maskinen.
Sitter den i skåpet brevid så är det enkelt gjort.

Med det sagt så tror jag risken är minimal.. men förstår om företag inte vill installera maskinen "felaktigt"
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Grejen är ju att OM något blir galet och maskinen löper amok så kan du inte dra ur sladden på ett enkelt sätt om den sitter bakom maskinen.
Sitter den i skåpet brevid så är det enkelt gjort.

Med det sagt så tror jag risken är minimal.. men förstår om företag inte vill installera maskinen "felaktigt"
Skulle det kunna hända att maskinen blev elförande på utsidan?
 
Japp. Men grejen är ju att det är ju lika farligt oavsett om kontakten är bakom eller brevid.

Blir det knas med diskmaskinen, vattenläcka osv. Så är mitt tipps att slå strömmen vid proppskåpet och inte fippla med maskinens sladd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Japp. Men grejen är ju att det är ju lika farligt oavsett om kontakten är bakom eller brevid.

Blir det knas med diskmaskinen, vattenläcka osv. Så är mitt tipps att slå strömmen vid proppskåpet och inte fippla med maskinens sladd.
Okej ja det låter klokt.
Jag blev dock just upplyst av någon att försäkringen inte gäller om jag installerar själv och det skulle bli en rejäl vattenläcka, så det verkar urbota dumt att installera själv i lägenhet.
 
Försäkringsbolaget skiter nog i vem som installerat, det finns väl inget regelverk för diskmaskininstallation?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Försäkringsbolaget skiter nog i vem som installerat, det finns väl inget regelverk för diskmaskininstallation?
Jag vet faktiskt inte, jag borde ringa och fråga dom :)
 
D Dilato skrev:
Försäkringsbolaget skiter nog i vem som installerat, det finns väl inget regelverk för diskmaskininstallation?
Ja det skiter dom i. Dom vill bara veta vem dom skickar fakturan till vid en vattenläcka. Eller rättare sagt så är det bekvämt för dig som hyresgäst att kunna skicka den vidare till installationsfirman om du nu nyttjat en sådan.
 
@
G Gatherya skrev:
Okej ja det låter klokt.
Jag blev dock just upplyst av någon att försäkringen inte gäller om jag installerar själv och det skulle bli en rejäl vattenläcka, så det verkar urbota dumt att installera själv i lägenhet.
Hur många av alla som köper en diskmaskin tror du anlitar en installatör? Finns anslutning till el och vatten så tror jag att de absolut flesta gör det själv...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Hur många av alla som köper en diskmaskin tror du anlitar en installatör? Finns anslutning till el och vatten så tror jag att de absolut flesta gör det själv...
jag skulle gissa på merparten
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
”Installera” stickkontakten själv i befintligt vägguttag.
 
Jag hade låtit installera i befintligt uttag. Om du bestämmer dig för att flytta uttaget så kan troligen elektrikern installera DM åt dig, fråga.

Mycket friskrivningar hos Elgiganten, jag hade helt klart valt annan installatör.
 
Redigerat:
D DFYD123 skrev:
jag skulle gissa på merparten
Njet!
 
A
G Gatherya skrev:
Okej ja det låter klokt.
Jag blev dock just upplyst av någon att försäkringen inte gäller om jag installerar själv och det skulle bli en rejäl vattenläcka, så det verkar urbota dumt att installera själv i lägenhet.
Någon är inte någon absolut sanning, bara ditt försäkringsbolag kan meddela dig vad som inte ingår i din försäkring. Har du "drulle" då tar den allt annat
 
A
Man måste ha klart för sig att felgiganten installatörer letar efter avvikelser så att de inte behöver göra något men ändå ta betalt, det ingår liksom i affärsmodellen.
 
  • Gilla
Unikt namn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.