Hej!

En avfuktare i en krypgrund utan eluttag. Hur ajabaja är det att koppla in den i huset istället? Ojordat uttag. Eller ska jag ringa elektriker bums för att installera uttag i krypgrunden?

Mvh
 

Bästa svaret

tommib
Väldigt ajabaja, låt bli det.

Se till att få ett (eller flera, om det är jättestort) uttag installerade i krypgrunden.

För att motivera svaret lite så handlar det om att du sätter den ena skyddsbarriären ur spel (skyddsjordning) så vid fel i avfuktaren som spänningssätter höljet får du 230 V direkt på höljet. Detta dessutom i en miljö där du garanterat har jordkontakt och kanske också har svårt att röra dig i (och därmed dra dig undan vid strömgenomgång).

Om du mot förmodan skulle hitta en dubbelisolerad avfuktare så skulle du kunna använda den men det är olämpligt ändå, av andra skäl. Om du har en avfuktare i en krypgrund vill du att det ska vara tätt. Det blir inte så elegant om du håller på och drar skarvladdar från huset då.
 
Ser att du hann före med svar och ditt svar verkar vettiggare så jag tar bort det jag skrev så inte framtida läsare gör som jag föreslog.
 
Tack för svar! Var rädd att det skulle bli nåt sånt svar. Får bli att leta elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.