Hej allihopa.

Är igång och ska byta ut en inbyggnadsugn och har lite frågor om IKEA Kulinarisk.

Fråga 1. Inbyggnadsugnen som är installerad idag sitter med en vanlig Schuko-kontakt till ett vägguttag. Den nya inbyggnadsugnen har ingen stickpropp monterad. Enligt manualen så ska installationen göras av en Behörig installatör, men vad jag vet, så får man ansluta en stickkontakt på enheter enligt elsäkerhetsverket (se bifogad bild 4_Elsäkerhet).

Så mina första fråga: vad gäller i detta fallet? Känns som det är vanligare med stickkontakt på en inbyggd mirkovågsugn än fast installation. Givetvis kommer stickproppen vara godkänd för 16A (se bild 3_Info).

---

Fråga 2. Spisens totala effekt är på 3000W. D.v.s. att den behöver säkras upp med 16A (16x230)=3680W max.

Vad jag kommer ihåg från skolan, så behöver det vara (eller ska vara) 2.5mm2 när det är 16A. I dagsläget sitter det 1.5mm2 som är avsäkrat med 10A.

När jag kollar IKEAs beskrivning, så står det att man kan köra 3680W på 1.5mm2, vilket känns fel (se bild 1_Area).

Är det några speciella regler just när det kommer till varmluftsugnar? Givetvis kommer en elektriker byta passbit för att montera 16A säkringen, men vill gärna veta själv ifall det även behövs dras fram 2.5mm2 från centralen till uttaget, eller om det är OK att köra på 1.5mm2.

---
Fråga 3. Vad skulle den egentliga risken vara med att köra 1.5mm2 och 10A? Jag tänker att det måste vara väldigt sällan som varmluftsugnen drar över 2000 W, och om det väl skulle hända så borde rimligtvis säkringen lösa ut. Tänker på att om det är ett fall där det är försvarbart och testa hur användningen ser ut och sedan ta ett beslut, eller att helt enkelt byta ut till 2.5mm2 direkt.

---

Väldigt tacksam till för att hjälp och hoppas jag har vart tydlig i min beskrivning. Anledningen att jag frågar är att se över kostnaden (då det såklart blir dyrare med en fast installation samt att byta från 1.5mm2 => 2.5mm2), så är alltid bra att veta.
 
  • Manualsidan med säkerhetsinstruktioner som understryker att elinstallationer ska göras av behörig elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument som visar att man får montera stickproppar enligt elsäkerhetsverket, markerat med röd ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manualutdrag med instruktioner för elektrisk installation av en apparat, visar kabeltyp och dimensioner för olika effektnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska data och energieffektivitet för en IKEA Kulinarisk inbyggnadsugn, inklusive mått, effekt och energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vår ugn har en totaleffekt på 3,6 kW, ansluten med schuko, vi har den avsäkrad 13A (2,99 kW) på 2,5 mm², än så länge så har inte säkringen löst ut någon gång.

Det kan gå att säkra upp en 1,5 mm² till 13A men det behöver räknas på det.

M Mihdrin skrev:
När jag kollar IKEAs beskrivning, så står det att man kan köra 3680W på 1.5mm2, vilket känns fel (se bild 1_Area).
Det där gäller anslutningskabeln, den får vara klenare än installationskabel, bl.a. tack vare att den oftast hänger luftigt.
 
Hej Demmpa.

Tack för svaret. Ska se om jag kan få tag i en elektriker som kan beräkna om vi kan använda 13A istället för 10A, då är vi ju i princip uppe i maxeffekten.

Men i övrigt, är det någon som skulle kunna "ställa till det" förutom att säkringen löser om ugnen används över 2300W? Det jag tänker på är att om den ligger på säg 1900W, och kablar ligger dåligt i väggen, och den belastningen är under en längre tid (säg typ "slow cooking") om du förstår hur jag menar.

Jag kanske gör en höna av en fjäder här, men självklart vill man ju lära sig och läsa på.

Tidigare har det suttit en varmluftsugn som jag är ganska säker på är över 3000W, och det har aldrig vart något problem, men vill ju givetvis göra det korrekt.

Fick förresten svar från IKEA precis, det var inga problem att installera med en vanlig Schuko-kontakt, var helt okej.
 
  • Skärmdump av en konversation där en person bekräftar att en produkt kan installeras med en vanlig stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och är det en installation med rör och tråd så byter en elektriker tråd till ugnen på en kvart, om du ger honom en hjälpande hand.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Sämsta fallet 1,5mm2, pvc isolering, 3 belastade ledare i rör i värmeisolerad vägg, omgivningstemperatur 30c klarar 13,5A kontinuerligt utan andra faktorer.

Den dimensionerande strömmen blir 13A när allt ligger på i ugnen med över, undervärme grill etc.

Så det bör vara ok med 1,5mm2 och diazed eller dvärg 13A är mina initiala tankar men det behöver kontrolleras.
 
M Mihdrin skrev:
Den nya inbyggnadsugnen har ingen stickpropp monterad.
Enligt manualen så ska installationen göras av en Behörig installatör
Först o främst tycker jag du skäller på Ikea för att de skriver så otydliga anvisningar och inte levererar deras ugnar med stickpropp. Att de kräver en behörig elektriker står heller inte på reklamskylten och ingår inte i prislappen. Det anser jag är falsk marknadsföring. Det borde istället leverera ugnen med stickpropp och vara tydliga med att man bör låta kontrollera sitt uttag så att det klarar 3 kW.
M Mihdrin skrev:
Men i övrigt, är det någon som skulle kunna "ställa till det" förutom att säkringen löser om ugnen används över 2300W?
Ett kort svar är att man ska inte överbelasta säkringen, punkt. Så vad som händer då är egentligen irrelevant. Så se till att dimensionera uttag och ledning för de 13 A som ugnen kräver. Helst bör det vara 16 A för att enkelt kunna byta ugn i framtiden. Man bör ha lite marginal i en bostad. Det beror på hur mycket jobb det är då det kräver ledningsbyte till 2.5 mm².

Man kan dock argumentera lite kring vad som egentligen är ugnens märkeffekt map dimensionering av ledning och uttag. Strömmen är ju inte konstant 13 A. Ingenting går sönder för att man överbelastar en "kort" stund. Men för att summera så medger detta inte att man underdimensionerar ledningen.

Säkringen ska skydda mot fel, där kraftig överlast ingår. Ifall säkringen håller går inte att använda som mått ifall det är "ok". Säkringen löser inte vid 13.1 A utan långt senare. Man ska aldrig förlita sig på säkringen.

Det är trots det ofrånkomligt att man måste se lite mellan fingrarna när det gäller spis/häll/ugn då det inte alltid är möjligt att dimensionera för full användning av alla kokzoner.

A avh67f skrev:
Så det bör vara ok med 1,5mm2 och diazed eller dvärg 13A är mina initiala tankar men det behöver kontrolleras.
Inte diazed. Den kräver lite högre belastningsförmåga, 14.5 A för en 13 A diazed. Så det går bra med skohorn för två belastade ledare vilket vi har här, men inte tre.

Sedan ska villkoren för automatisk frånkoppling fungera. För en 13 A dvärg krävs en kortslutningsström på 130 A, 30 A mer än för 10 A. Här har diazed en fördel då 13 A diazed kräver 108 A. Det bör fungera i de flesta bostäder men behöver kontrolleras.

Så det finns ingen allmän tumregel om att 13 A / 1.5 mm² går bra, utan det måste alltid kontrolleras.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.