Hej elkunniga Byggahusare!

Jag skulle behöva lite hjälp med en elfråga kring spisar.

Jag hade beställt en induktionsspis för hemleverans. Tittade innan beställning i perilexuttaget- 5 kablar varav en jord och en blå (som jag antog var nolla). Tittade i proppskåpet, på lappen med beskrivningar står det "spis 16A" på plats 5,6,7. Har tidigare mätt med voltmeter och mätt upp följande mellan perilexens olika hål:
hål 1-2: 400V
1-3: 230V
1-4: 400V
2-3: 230V
2-4: 400V
3-4: 230V

Perilexen ser ut såhär inuti:
http://tinypic.com/r/330a5xi/8


Hade valt till inkoppling som leveranssätt, så jag antar att killarna som kom var elkunniga. Leveranskillarna som skulle koppla in spisen kunde inte göra det- de hävdar att jag har enfas, att spisen är en 400V spis och att jag ska ha en 230V spis.

Jag fattar ingenting. Har jag enfas eller trefas? Är det min nolla som bråkar? Är det något som går att fixa, och är det isåfall dyrt och omständigt att fixa? Är det kört med induktionsspis (notera att det är spis och inte häll, om det gör någon skillnad) för min del?

All hjälp uppskattas!
 
Du kan ansluta vilken spis, häll, ugn som helst där upp till 16A. Och det oberoende av olika kopplingar 400/230V. Du bör följa upp vad firman sysslar med tyder på en skrämmande okunnighet eller kundförakt.

Sök efter Bo Siltbergs spisbibel, där kan du se allt kring detta.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Av din beskrivning att döma har du ett fullkopplat perilexuttag och det går alldeles utmärkt att koppla in en 400V-spis i det. Sitter det perilexplugg på sladden?
 
  • Gilla
Ysha
  • Laddar…
Troligtvis kan du koppla om inne i spisen så att du kör på trefas 230v +nolla. Och att dom som kom med spisen har nån elutbildning tror jag inte, dom och dom som säljer vitvaraor har oftast ingen som helst elutbildning.
Skruva bort plåten där anslutningen till spisen sitter och ta en bild på kopplingsschemat som du lägger upp så kan vi säkert hjälpa dig.
 
  • Gilla
Ysha
  • Laddar…
Tack så mycket för de snabba svaren, jag satt här och hade ångest över att ha köpt in en oanvändbar spis!
Jag tror att jag ska ta och vända mig till en utomstående elektriker och be dem att fixa det hela. Tack än en gång!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.