Hej,

håller på med en badrumsrenovering och i samband med det så måste jag byta ut mitt befintliga bastuaggregat (för att det styrs av en hemskt ful manöverpanel). Innan har det varit kopplat som så:

Elcentral -> Manöverpanel i badrummet -> Bastuaggregat i bastun

Om jag ska byta till en liknande setup så blir det en rätt dyr historia, ca 7-8000kr för aggregat och manöverpanel, så tänkte att jag ville ha ett aggregat som styrs från själva aggregatet. Då hade elen sett ut så här:

Elcentral -> Bastuaggregat

Är det OK att strömmen går direkt från centralen till aggregatet eller måste där vara en strömbrytare på vägen?

Elen är 3 fas (3x16A) och 400volt.
 
Varför inte bara byta manöverpanelen till en snyggare?
 
cem77 skrev:
Varför inte bara byta manöverpanelen till en snyggare?
Aggregat och panel är av märket Bahco, hittar inga nya paneler till den.
 
Du kan gå med elmatningen direkt till aggregatet inget fel med det om manöverpanelen är hopbyggd. Gå över till anslutningssladd typ gummikabel via en anslutningsdosa invid aggregatet och håll den lågt <500 mm ÖG så är det korrekt, nu är det säkert gjort så redan så bara att utnyttja befintligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Manöverenheten består i princip av en brytare och en termostat. Kan inte vara några som helst problem att använda valfri tillverkares modell bara den klarar effekten.
 
GK100 skrev:
Du kan gå med elmatningen direkt till aggregatet inget fel med det om manöverpanelen är hopbyggd. Gå över till anslutningssladd typ gummikabel via en anslutningsdosa invid aggregatet och håll den lågt <500 mm ÖG så är det korrekt, nu är det säkert gjort så redan så bara att utnyttja befintligt.
OK, toppen.


cem77 skrev:
Manöverenheten består i princip av en brytare och en termostat. Kan inte vara några som helst problem att använda valfri tillverkares modell bara den klarar effekten.
När jag läser installationsmanualerna till Tylö Sense (plus) och kontrollpanelen EC50 får jag intrycket av att de där kopplar elen direkt i aggregatet och endast har någon "tylö-intern" koppling mellan kontrollpanelen och aggregatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.