Hej,

Ställer denna frågan här eftersom det är ni med krypgrundsavfuktare som förhoppningsvis har erfarenhet av vad som krävs...

Om jag vill mäta vad min avfuktare förbrukar i el - vad köper jag då (vill ju mäta på förbrukning över tiden så inte bara "just nu").

Har fått tips att koppla in ett gammalt begagnat elmätarskåp - men finns det inte någon mindre enklare pryttel?

Vänligen

TMC
 
Köpte tre NYA elmätare på blocket. Mäter värmepump, avfuktare och ett akvarium.
 
Ja, en sådan elmätare som Sibas säljer mäter säkert vilken förbrukning man har just för stunden, men om man som jag vill veta vad avfuktaren drar sedan man "läste av sist" - är ett härke till elmätare (som normalt sitter i elskåpet) det enda man kan ha?

Finns det ingen som man utan fast elinstallation kan koppla emellan nätkabel och förbrukare?

Vänligen

TMC
 
Förresten, vad tror ni om den mätaren ELFA säljer med art nr 76-481-16 (det är JAVA-script när man söker på produkter så jag får inte till länkning på deras nya hemsida :()

Kan den fungera och framförallt visa såpass rätt att det blir relevant?

Vänligen

TMC
 
SIBA-mätaren håller koll på förbrukningen, dvs den räknar upp antal förbrukade kWh löpande. Du kan även mata in ett pris per kWh och få förbrukningen i kronor och öre. Faktiskt kanska klurig apparat!
/fth
 
fth skrev:
SIBA-mätaren håller koll på förbrukningen, dvs den räknar upp antal förbrukade kWh löpande. Du kan även mata in ett pris per kWh och få förbrukningen i kronor och öre. Faktiskt kanska klurig apparat!
/fth
Har liknande mätare men köpt på clasohlsson. Skaffade den när jag ville kolla av akvariet.
Funkar bra med kortare tids mätning på några dagar men längre tid funkade det inte. Vet inte varför. Om det har med minne/klocka eller om det berode på typ spänningsfall.
Sedan skall den tydligen inte heller visa rätt vid lysrör och lågenergilampor... är kanske inte frågan i detta fall men bra att veta.
 
fth skrev:
Det finns även två liknande modeller på Classe:

[länk]

jag har själv provat den första (utgående?) modellen som funkar utmärkt.

/fth
Den gråa från Classe är den jag har.
 
Intressant, exakt samma som Elfa säljer; med den skillnaden att Elfa tar 261 kr för samma sak som gubben i Sjön tar 119 kr för...

Ok - funktionerna dessa mätare har verkar ju hålla måttet - men jag vill ju att den skall mäta och minnas över tiden - helt enkelt hur länge som helst med ett räkneverk som bara tickar och går och som samtidigt visar datum för senaste nollställning...

Vänligen

TMC
 
En litemer avancerad (och dyrare) produkt är Eco-Eye där du fäster en trådlös givare runt kabeln, och en trådlös mätare på valfritt ställe:

www.eco-eye.com/

Det skall dessutom komma en USB-mottagare för att logga förbrukningen direkt till en dator.

Priset är från £40, och USB-adaptern kommer att kosta lika mycket till.

Jag kommer nog att skaffa en sån senare, 99:- prylen funkar dock bra för tillfället!

/fth
 
Jag har både den nya och den gamla från Claes Ohlson. De har fungerat mycket bra för mig (i flera år) och mäter enligt min elmätare (som jag övervakar från dator) rätt. Momentant i alla fall. Den nya klarar lysrör osv. galant, den presenterar tom effektfaktor för användaren.

Jag skulle börja med en sådan och gå vidare med en tyngre lösning om jag inte tyckte att det räckte. Själv läser jag som sagt puls-för-plus från min "vanliga" elmätare och då är det ganska lätt att se vilka förbrukare som står för vad, men om man är specifikt intresserad av just en avfuktare så är det ju lättare att ha en separat mätare på bara den.
 
TMC skrev:
Ok - funktionerna dessa mätare har verkar ju hålla måttet - men jag vill ju att den skall mäta och minnas över tiden - helt enkelt hur länge som helst med ett räkneverk som bara tickar och går och som samtidigt visar datum för senaste nollställning...
Det är nog det de gör. Står att de mäter kWh. Jag har en köpt från ClasOhlson som mäter kWh och även inkopplad tid. Däremot står nog inte datum för senaste nollställning, bara inkopplad tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.