tja!
läs gärna detta och säg om ni tror det stämmer.
vi skulle behöva er hjälp som rubriken låter, jag och min sambo och våran ett åriga dotter har just köpt vårat första 1-plans hus från 69" det är 110-120kw stort.
och vi tycker vi har extremt hög elräkning. huset har före vi köpte det eldats med pellets, men nu har vi köpt en luftvärmepump för pelletsbrännaren var riktigt dålig och gammal. så nu per dag har vi luftvärmepumpen på mellan 20-22 grader beroende på kylan ute. vi har bara på 2 andra vattenburna element i huset, och en dator. Tv och hemmabio anläggningen går väl kanske 2-4timmar per kväll...inte alla kvällar. och vi snittar väl mellan 80-120kwh per dag? nu för februari fick vi en elräkning för 4500:- .
kyl, frys, tvättmaskin och diskmaskin är från 2008 från ikea. kanske går 2-3 tvättar och diskar per vecka.
jag kanske oxå ska säga att vi nu värmer upp vattnet och elementen som är igång med el patron. nått jag oxå la märke till var att cirkulations pumpen är kokhet...ska det vara så? grad antalet på varmvatten beredaren är 70 grader.
jag är en nybörjare på detta så all hjälp är riktigt uppskattat.
mvh // jimmy
 
Sänk tempen på vvb till 60-65%. Inte särskilt stor risk för Legionella - legionärssjukan eller Pontiac fever - då heller.
Varför har ni över 20 grader inomhus, eller är det ut-tempen på LVP:n? Sätt på er lite extra kläder (min fru torterar mig med 17gr inomhus).
Detta kommer att sänka förbrukningen något, men du behöver nog ta ett helhetsgrepp. Har du kedjehus/radhus eller fristående? Mycket fönsterytor? Energiglaskassetter i fönstren? Drag?
 
har luftvärmepumpen fast installation, annars köp en elmätare och logga den lite först.

En fråga, varför köpte ni inte en luftvatten pump och körde med dom befintliga elementen?
 
tja lfö!
alltås när det är upp till -10 ute så kör vi pumpen på 20 i ut-tempen.
men börjar det blir så kallt som -13-15 så måste vi nästa ha den på 21-22 för annars blir lilla så himla kall eftersom hon kryper än och sitter mycket på golvet.
jag har fristående hus. rätt mycket fönster, i vardagsrummet är det 6,5m med fönster.
det är 2-glas fönster från 69" skulle jag tro.
just nu är det 5grader och solen skiner. jag har kikat i dag på elmätaren och vi har tagit i timme 2-3kw från kl 12-15.00. och då har bara min datorn, varmvattenberedaren och luftvärmepumpen. men slår jag av varmvattenberedaren så ändrades inte siffrorna på elmätaren på en timme, så alltså tar varmvattenberedaren ca:2kw i timmen. men det blir ju bara ca48 kw per dag,,vars är då dom resterande 40kwh som vi har eftersom på räkningen så snittar vi minst 80kw per dag....hmm
 
tja bjarne1!
jo jag ska köpa en elmätare och kika. sen ang luftvatten pump, så hade vi ingen aning förren efteråt att det fanns =/ vi är som sagt lite "lost" med sånt här. sen så hade det nog blivit för dyrt.
 
Ja jag tycker också att din förbukning låter väldigt hög.. HAr ni någon isolering på vinden? Inget elgolv som står på hela tiden?
 
Skulle personligen satsat på en ny pelletsbrännare. Eller är pannan kass också?
 
på vinden har vi sågspån, kanske 50-60cm. vi har inget elgolv. jo rikard vi var först inne på det, sen så sa alla runt omkring oss hur bra en sån här luftvärme pump var så vi slog till, dom var ju inte så dyra häller. sen så måste vi byta varmvatten beredaren oxå som är inbygg i pannan för vi kan inte tappa upp ett helt bad utan att varmvattnet tar slut =/. så den är nog för liten.
 
Hur många kWh var det? Är det beräknat eller faktisk?

Februari. 4500 kr med abb etc... Kan mycket väl vara rimligt. Det är vanligtvis den dyraste månaden på året och vi hade ju par riktigt kalla veckor..
 
Mikael_L
shorty skrev:
jag har kikat i dag på elmätaren och vi har tagit i timme 2-3kw från kl 12-15.00. och då har bara min datorn, varmvattenberedaren och luftvärmepumpen. men slår jag av varmvattenberedaren så ändrades inte siffrorna på elmätaren på en timme, så alltså tar varmvattenberedaren ca:2kw i timmen. men det blir ju bara ca48 kw per dag,,
Men varför ska VVB dra 2kW kontinuerligt?, verkar rätt underligt.
Den drar i princip bara ström efter att man använt varmvatten. Använder ni inget varmvatten under ett dygn borde VVB'n inte ens käka 1 kWh under det dygnet.
 
Är det inte så att TS menar tex kombipanna med varmvattenberedare, då det tidigare värmdes med pellets. Elpatronen kan förmodligen gå i flera steg beroende på värmebehov (alltså även dra mer än 2kW när det behövs) och om det är så att det är en kombipanna med elpatron i, kolla så inte all värme försvinner upp i skorstenen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.