Vi ska bygga en Smålandsvilla, Västervik och i den produktionskostnadskalkyl vi fått är det beräknat 17000 kWh per år för en familj på 2 vuxna och 2 barn. Det är vattenburen elvärme med frånluftspump Nibe Fighter. Villan vi ska bygga är 1,5plan på 95 kvm i bottenplan och oinredd övervåning, med inredd totalt 158,5 kvm.

Verkar 17000 rimligt enligt dessa förutsättningar?
 
Visst kan det vara rimligt. Dock så kan det vara svårt att beräkna förbrukningen för en specifik familj, bl.a. beroende på vilken ålder barnen är, hur ofta disk&tvättmaskin går, varmvattenförbrukning etc.

Bor själv i ett Älvsbyhus från -67, ~150 kvm, tilläggsisolerat både väggar och tak, blandade uppvärmningskällor, friliggande garage ~40 kvm (12 gr). Jag gör av med mellan 20-25' per år beroende på väder och vind.
 
Vi gör av med 10' bara i hushållsel per år 2 vuxna och 2 barn
 
Så här har de räknat i vår kalkyl:
Elförbrukning per år prel. beräkn. antal Kwh 11 000 kostn/Kwh 0,90 kr Totalt 9 900 kr
Hushålls-El per år prel. beräkn. antal KWh 6 000 kostn/Kwh 0,90 kr 5 400 kr

Nu är vi bara två vuxna men man vill ju gärna kalkylera lite över så att man vet om det är rimliga siffror man fått i kalkylen också.

Hushållsel 10, alltså det som är räknat på 6 här?
 
Ja det är den som de skrivit 6000 på jag tror en mer rimlig siffra för er är 7-8000 kWh/år men det beror på många olika faktorer.
 
Vi bor i ett 1 1/2 plans hus, med 112 kvm i bottenplan, totalt 160 kvm bo-yta. Huset är byggt 2006/2007 och är lösvikesbyggt. Isoleringen i väggar ät 195 + 45 mm.
Nu har vi snart bott i huset (göteborgstrakten) i ett år. hittils har det gått åt 11.000 kWh med både hushålls-el och uppvärmining (kan inte separera dessa i nuläget). Total förbrukning på ett år beräknas vara ca 16.000 kWh, och hittils håller vi den planen.
Uppvärmningen består av NIbe Fighter 310P samt golv-värme i båda planen.
Vintern har varit varm hittils.

Hoppas att detta ger dig lite vägledning.
 
sen tillkommer ju nätavgiften utöver min 90öre/kwh......så plussa på ~5000 till...beroende på om du ska ha 16-20-25A....
mvh
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.