Är det normalt att förbruka 70kwh/dygn i ett 1 1/2 planshus med källare. Golvvärme el i badrum på OV och i köket på första våning. Huset är 97 kvm o byggt 1939, dvs väldigt dragit på OV. Vi är två vuxna tre små barn. Eldar med pellets för värme och varmvatten
 
Mitt hus (1½-plan 124 m2) drar ca 600 kWh / månad och då har vi fjärrvärme. Det är alltså belysning, datorer, tv, spis mm. Det är 20 kWh/dag. Ni borde ha samma ungefär.

Om man antar att ert kök är på 20 m2 och effekten på golvvärmen är 100 w/m2 så blir det 2 kW eller 48 kWh/dygn om ni brassar på max.

Om ert badrum är på 6 m2 och ni också kör ut 100W/m2 där blir det 14 kWh/dygn

Totalt alltså 20 +48 + 14 = 82 kWh/dygn.

Så det är nog rimligt om ni brassar på ordentligt med golvvärmen nu under vintern.
 
Ja elgolvvärme i ett gammalt hus som inte är isolerat ordentligt kan förbruka stora mängder el.
Hur kallt har det varit när ni ligger på 70kwh/dygn?
 
Tycker det känns högt med en månadsförbrukning av 2100kWh/månad om uppvärmning/varmvatten inte ingår exkluderat de två golvvärmeslingorna.
Kan ni inte stänga av golvvärmen ett dygn nu när kylan återkommit och läsa av er elmätare vad som förbrukas och sedan koppla på den igen och mäta under ett dygn. Lite variation i utetemp ska inte påverka då ni har pellets som huvudvärmekälla.
Jag förutsätter att ni fortfarande har kvar element i kök och badrum, kolla så att ventilerna på dem öppnar och inte kärvat fast i stängt läge eller att termostaten (om det finns) är ställd så de stryper. Risken är annars att hela värmebehovet matas från elgolvvärmen.
 
AndersS skrev:
Tycker det känns högt med en månadsförbrukning av 2100kWh/månad om uppvärmning/varmvatten inte ingår exkluderat de två golvvärmeslingorna.
Kan ni inte stänga av golvvärmen ett dygn nu när kylan återkommit och läsa av er elmätare vad som förbrukas och sedan koppla på den igen och mäta under ett dygn. Lite variation i utetemp ska inte påverka då ni har pellets som huvudvärmekälla.
Jag förutsätter att ni fortfarande har kvar element i kök och badrum, kolla så att ventilerna på dem öppnar och inte kärvat fast i stängt läge eller att termostaten (om det finns) är ställd så de stryper. Risken är annars att hela värmebehovet matas från elgolvvärmen.
Eller skaffa en ellogger, då kan ni ju ganska enkelt prova er fram utan att behöva vänta ett dygn.
 
Tycker också det låter högt. Det är vad vi förbrukar totalt med värme, varmvatten (via bergvärme) och hushållsel vid temperatur strax under nillan). Värmer upp 200 kvm i ett gammalt hus, med ~5kvm elgolvvärme.
 
noone70 skrev:
Eller skaffa en ellogger, då kan ni ju ganska enkelt prova er fram utan att behöva vänta ett dygn.
Tänker du på en som kopplas in i eluttag? Elgolvvärme är ju fast anslutet.
Andra alternativ som ska kopplas vid central måste ju beställas och installeras, samt inköpas. Och kostar pengar men även onödigt förbrukad el kostar ju.;)
Så att, just nu, slå av golvvärmen ett dygn borde vara snabbaste sättet att få ett hum av hur det påverkar.
Men vill man gå vidare och även fortsätta följa upp förbrukning, även felsökning, så är det ju ett bra verktyg.
 
Nej, syftar på de som har en sensor som läser av dioden på elmätaren. Det tar 10 min att installationen och de är inte speciellt dyra. Jag tom fick en som gåva när jag tog en provprenumeration av Gör det själv tidningen som jag gav bort till farsan. Den fungerar alldeles utmärkt

De kan ju vara rätt kul/bra att ha en sån för att ha koll på elförbrukningen även i framtiden i fall någon ny eltjuv dyker upp.
 
Nej, syftar på de som har en sensor som läser av dioden på elmätaren. Det tar 10 min att installationen och de är inte speciellt dyra. Jag tom fick en som gåva när jag tog en provprenumeration av Gör det själv tidningen som jag gav bort till farsan. Den fungerar alldeles utmärkt

De kan ju vara rätt kul/bra att ha en sån för att ha koll på elförbrukningen även i framtiden i fall någon ny eltjuv dyker upp.
 
Det är väl helt klart att om det mesta av husets värme kommer från eldning, då är 70 kwh per dygn mycket. Jag skulle börja med att misstänka att golvvärmen går hela tiden, och alltså står för en mycket stor del av hustets uppvärmning.

Nu vet vi ju inte hur mycket golvvärme det handlar om, hur stor yta det är som värms av el.

Men golvvärme ligger väl ganska ofta med en effekt på ca. 100w / kvm. Så om vi antar att det är köket och badrummet är på totalt 20kvm, då blir den 2 kwh, per timme som värmen är igång. Dvs 48kw / dygn. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att belysning, elspis, tvättmaskin osv kan förbruka de resterande 22 kwh per dygn.

OM värmegolven är igång hela tiden så bör ni kunna se det på signallampan på termostaten. Och i så fall är något fel, antingen fel inställd termostat, eller fel på termostaten.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vilken temperatur har ni inomhus? Glömde den frågan i tidigare inlägg, då ett dåligt isolerat hus och hög inomhustemperatur har mycket stor påverkan.
 
Men golvärmen går väl inte på full effekt under hela tiden om den är termostatstyrd, eller missar jag något? :surprised:
 
Patrick E skrev:
Men golvärmen går väl inte på full effekt under hela tiden om den är termostatstyrd, eller missar jag något? :surprised:
Den kan ju göra det om exempelvis termostaten är trasig eller det inte finns några andra värmekällor så att den behöver gå hela tiden för att ge rummet önskad temperatur.
 
Min golvvärme i bad och tvättstuga....ca 9kvm

Golvvärme
MånadMinDagMaxDagMedelTotalt
12129.43016.51312.5386.8
 
Ante_K skrev:
Är det normalt att förbruka 70kwh/dygn i ett 1 1/2 planshus med källare. Golvvärme el i badrum på OV och i köket på första våning. Huset är 97 kvm o byggt 1939, dvs väldigt dragit på OV. Vi är två vuxna tre små barn. Eldar med pellets för värme och varmvatten
Sjukt dyrt. Mitt hus på över 300 kvm drar lika mycket som de inklusive värmepump och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.