Under sommarhalvåret är det varmvattenberedaren som drar mest energi i huset. Vi har sänkt termostaten till 60 grader och ökat kallvatteninblandningen (den enda regleringen jag känner till). Vi funderar även på att byta beredare till en mindre, modernare och förhoppningsvis energisnålare (Den vi har idag är 20 år, 300 liter och vi är två personer i hushållet). Men, finns det ytterligare några tips på hur man kan minska elförbrukningen för beredaren?
 
wildeside
S Staffan 55 skrev:
Under sommarhalvåret är det varmvattenberedaren som drar mest energi i huset. Vi har sänkt termostaten till 60 grader och ökat kallvatteninblandningen (den enda regleringen jag känner till). Vi funderar även på att byta beredare till en mindre, modernare och förhoppningsvis energisnålare (Den vi har idag är 20 år, 300 liter och vi är två personer i hushållet). Men, finns det ytterligare några tips på hur man kan minska elförbrukningen för beredaren?
Stäng av den;)
Skämt åt sido ni klarar er med en 100-150 l beredare vet inte hur mycket el det spar, men en 20 år gammal beredare börjar nog gå på sista versen.
Vet att det har diskuterats att stänga av beredaren när elen är som dyrast och det sparar nog en del.
 
På den tiden det fanns dubbla tariffer installerade jag ett tidur till föräldrarnas beredare som var på just 300 liter. Värmde på natten och räckte över dagen. Man skulle kunna göra samma sak idag och värma på nätterna men det förutsätter att man har ett timdebiterat avtal.
 
Det som du kan spara på är förbrukningen av det varma vattnet, allt annat ger bara en marginell effekt. Gamla som nya beredare är lika effektiva när dom gör varmvatten det som skiljer är den värme som läcker ut ur beredaren. Men där skiljer det inte så mycket. Den värme som läcker ut kommer ju även huset till godo genom att den bidrar till uppvärmningen.
 
Tack för kloka råd! Det där med timer har jag inte tänkt på, men det verkar värt att prova, och ställa in den på drift under natten. Det finns inga risker med det?
 
Har du en enfas så är det rätt enkelt att styra med tex en Shelly

Har också funderat på det där med vv, jag duschar på jobbet 95ggr av 100, tanten duschar runt 07 var eller varannan morgon

Ska prova stänga av vv produktion i värmepumpen (jordvärme) från 07 till 04 eller 05 och se.
Man bör ju ha vv på kvällen till ev disk eller så även om det är svalare än normalt?
 
Dum fråga, men vad är en Shelly?
 
S Staffan 55 skrev:
Dum fråga, men vad är en Shelly?
Shelly gör massor av smarthome produkter. Den som Nino tänker på ät nog en Shelly Plug S eller liknande, som är en 1-fas energimätare + fjärrstyrd tidsur för upp till 2500w. Där kan du ställa in t.ex. att den ska va på mellan 00 och 06 och igen mellan 12-14.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska du få ut tex 100liter 40gradigt vatten( från 0 grader) så behövs 1000liter 44grader( gissar hej vilt) men om du istället har en liten beredare på bara 100liter så behöver du högre temperatur för att få ut samma mängd 40gradigt vatten.
Så en ny modern mindre behöver inte vara effektivare eftersom du behöver högre temperatur men då också får högre förlust.
 
Räcker med 80-100L beredare för 2 pers. hushåll, kanske går att få tag på en bättre beg. T.ex. Nibe har bra kvalitet på sina VVB.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De goda råden bara fortsätter, tack!
Har kollat beredarens elanslutning och det är tyvärr tvåfas. Intressant tes om att en mindre och modernare inte nödvändigtvis är effektivare. Men en undran, kan man styra tvåfas, tex med en timer?
 
S Staffan 55 skrev:
De goda råden bara fortsätter, tack!
Har kollat beredarens elanslutning och det är tyvärr tvåfas. Intressant tes om att en mindre och modernare inte nödvändigtvis är effektivare. Men en undran, kan man styra tvåfas, tex med en timer?
Koppla den på en fas istället.
Betydligt enklare och billigare att styra den och mäta förbrukningen då.
 
Ibland så är det 2 element som har en fas var så då borde det kunna gå att köpa 2 shelly1 och koppla en på varje fas och styra så

Annars kan man ha en shelly1 kopplad mot en kontaktor som styr båda faserna (tror jag)
 
Finns nya varmvattenberadere med värmepumps teknik. På somamren kan man då ta värme från inomhusluften och skicka ut som kyla i rumet.

Kan vara värt att undersöka
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Finns nya varmvattenberadere med värmepumps teknik. På somamren kan man då ta värme från inomhusluften och skicka ut som kyla i rumet.
Jag har läst lite om sådana. Jag måste flytta varmvattenberedaren och dra nya rör för att minimera dragning av 2x 150 mm spirorör.
Jag skulle föredra en liten utomhusdel som kopplas till en inomhusdel.

Har bara hittat luft/vattenvärmepumpar som är tänkta att värma hela bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.