Nu har första elräkningen kommit och det visade sig att vi förbrukat 371 kwh på en månad... det innebar 780 kr (inkl nätavgift). Jag tycker att det låter väldigt mycket! Hur mycket förbrukar ni på en månad?
 
Inte så lätt att svara på beroende på om du bor i hus, hur du värmer huset mmmm.
Tycker inte det låter så mycket, jag gör av med ca 3000 kwh på ett år i lägenhet, och det är bara hushålls el (dvs ingen uppvärmning).
 
Thomas59
Husletaren55 skrev:
Nu har första elräkningen kommit och det visade sig att vi förbrukat 371 kwh på en månad... det innebar 780 kr (inkl nätavgift). Jag tycker att det låter väldigt mycket! Hur mycket förbrukar ni på en månad?
Jösses de va mycke:D!

Själv klarar jag mig på ca 5000 till 5200kWh/månad nu på vintern. 371kWh - det förbrukar vi, enbart på hushållsel, på 7 dagar..

Det ska svida lite då elräkningen kommer!
 
För egen del, förvisso inte i ett inte enormt välisolerat hus ligger elförbrukningen på 100 kwh... per dygn!! Tyvärr, du plockar inte jättemånga martyrpoäng.. ;-)
 
Redigerat:
Husletaren55 skrev:
Nu har första elräkningen kommit och det visade sig att vi förbrukat 371 kwh på en månad... det innebar 780 kr (inkl nätavgift). Jag tycker att det låter väldigt mycket! Hur mycket förbrukar ni på en månad?
Det låter som en rimlig förbrukning om du bor i lägenhet. Vänta tills du hittar ditt hus "Husletaren55"; då får du riktigt finfina elräkningar! ;)
 
Ojdå jag kanske inte ska klaga :)
Vi bor i hus, ett enplan, på 110 kvadrat. Har fjärrvärme, så detta var bara hushållsel.
Vi har tydligen en beräknad förbrukning på 500:- i månaden så jag blev lite förvånad när det blev denna summa! Där vi bott tidigare har elen ingått så vi är helt nya på detta! :) Men nu blir det till att snåååla i fortsättningen ;-)
 
Husletaren55 skrev:
371 kwh på en månad... det innebar 780 kr (inkl nätavgift).
Hmm. Det skulle innebära 2,10 kr/kWh.
Jag tror inte att kalkylen baserar sig på den summan. För något år sedan så räknade man generellt med ca 1 kr/kWh i rörligt. Jag förmodar att du räknat in fasta kostnader (abb avgift)
Så jag tror du ligger ganska rätt mot kakylen.
 
Det kostar att värma huset under byggtiden också...

9kw kontinuerligt, blir cirka 9*24*30=(cirka) 6500kWh/månad, för att inte tala om
gasolbrännarna som är på under dagtid (24kw*2st)
 
Husletaren55 skrev:
Nu har första elräkningen kommit och det visade sig att vi förbrukat 371 kwh på en månad... det innebar 780 kr (inkl nätavgift). Jag tycker att det låter väldigt mycket! Hur mycket förbrukar ni på en månad?
Förbrukningen verkar helt normal. Däremot låter det som om du har någon extra avgift på din första faktura, typ uppläggningsavgift eller liknande.

Du kanske också ska undersöka om du har tecknat något prisavtal och om inte göra det för att få ned elpriset något.
 
Nu så här på vintern ligger vi på drygt 6000kwh per månad. Men då är det som sagt värme också
 
Kring 600-650kWh per månad har vi i hushållsel, iofs lite för uppvärmningen också till cirkulationspump och pelletsbrännaren då. Med Fortums svinhöga överföringsavgift och nätavgift hamnar vi på totalt 2kr/kWh, 80 öre till Fortum och 1,20 till Vattenfall.
 
Bra att hitta den här tråden. Jag fick nästan en infarkt igår då räkningen kom och indikerade en energiåtgång på ca 3500 kwh för senaste månaden. Då har vi ett litet 50tals-hus med källare och övervåning. Inga el-element igång på markplan, ny luftvärmepump på markplan (ca 20 grader), 14 grader i källaren (el-element) och ett par element igång på sparsam värme på övervåningen (ca 19 grader). Hur i helskotta kan det bli så dyrt trots luftvärmepumpen?!? Fönstren är gamla och tvåglas men nyrenoverade/isolerade.
 
perkalainen skrev:
Hur i helskotta kan det bli så dyrt trots luftvärmepumpen?!? Fönstren är gamla och tvåglas men nyrenoverade/isolerade.
Källaren skulle jag tro, sätt en LLVP där också om ni skall ha såpass varmt.
 
Det rörliga priset på el hos de större leverantörerna ligger nu på över 1 krona per kWh sen tillkommer några tusen till i fasta avgifter som sätt av var i landet man bor och säkringsstorlek bland annat vilket kan motsvara 1 krona till om man räknar ut det per kWh.
Det kan skilja cirka en tusenlapp per år för varje säkringsstorlek upp till 25 A vilket kan vara värt mycket för elbolagen då många sitter i översäkrade hus i onödan år efter år..
 
perkalainen skrev:
Bra att hitta den här tråden. Jag fick nästan en infarkt igår då räkningen kom och indikerade en energiåtgång på ca 3500 kwh för senaste månaden. Då har vi ett litet 50tals-hus med källare och övervåning. Inga el-element igång på markplan, ny luftvärmepump på markplan (ca 20 grader), 14 grader i källaren (el-element) och ett par element igång på sparsam värme på övervåningen (ca 19 grader). Hur i helskotta kan det bli så dyrt trots luftvärmepumpen?!? Fönstren är gamla och tvåglas men nyrenoverade/isolerade.
Kolla om du kan dra ner på elvärmen. Elvärme som står på i "smyg" är vanlig källa till oväntat höga förbrukningssiffror. Grannen fick för sig att han skulle ha lite lagom värme på i sitt garage nu i höstas och ställde dit en liten fläkt och körde på "ekonomiläget" 1kW, men när nästa månadsfaktura dök upp hade förbrukningen ökat c:a 500kWh mot det normala. Han kunde dock inte övertygas om att en så pass liten fläkt kunde göra så mycket, så jag lånade ut en elmätare och sen vart han tyst (c:a 20kwh per dygn) och fläkten åkte ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.