P
Går mycket el nu :surprised: ca 180 KWh/dygn eller drygt 5000 på 31 dgr.
1 1/2 plan med källare. ca 120+85 kvm uppvärmd yta. byggd 1929 i Huddinge.

Hur mycket gör ni andra av med ?
 
Precis så mycket (~5.000 kr/mån) upptäckte mina kompisar första julen i deras hus i Tullinge :p De hade också bara elpanna och det är ju inte känt för att vara billigt....

Nu har de installerat en insats till öppna spisen och eldar med gratis ved nästan jämnt ;)

Har ingen direkt koll på mitt hus (250m2) än, nybyggt med mycket isolering samt bergvärme. Sista elräkningen var dock på 4.000 för ett kvartal så det verkar lugnt än så länge :cool:
 
Peter_K skrev:
Går mycket el nu :surprised: ca 180 KWh/dygn eller drygt 5000 på 31 dgr.
1 1/2 plan med källare. ca 120+85 kvm uppvärmd yta. byggd 1929 i Huddinge.

Hur mycket gör ni andra av med ?

Lite mindre än dubbelt så mycket. På ett år.

;)

 
P
Väntar med spänning på att VP offerterna ska ligga i brevlådan :)
 
Hus 125 kvadrat Mellan 21-22 grader /Garage 35 kvadrat Mellan 13-15 grader
Från 9/7 2005 till 28/12 2005 = 4872.5 kw med en Frånluftsvärmepump från Nibe.
 
Jag har 200 m2 som värms till 21,5 grader & 35 m2 som värms till 15,5 grader
huset ligger i sörmland & dom senaste dygnen snittar jag på 43 kWh / dygn inklusive hushålls el
 
CarMan skrev:
Jag har 200 m2 som värms till 21,5 grader & 35 m2 som värms till 15,5 grader
huset ligger i sörmland & dom senaste dygnen snittar jag på 43 kWh / dygn inklusive hushålls el
Detta värmer du med elpanna? :surprised:
 
CarMan kör med värmepump.... ;)
 
Det ante mej :)
 
Poggan skrev:
CarMan kör med värmepump....  ;)
Ja, presis.

Men den drivs ju av el iallafall.
 
CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1135772779/0#7 date=1135798625]CarMan kör med värmepump....  ;)
Ja, presis.

Men den drivs ju av el iallafall.[/quote]

Jo, men det blir ju aningen fel att jämföra med el-panna.
 
Peter_K skrev:
Går mycket el nu  :surprised: ca 180 KWh/dygn eller drygt 5000 på 31 dgr.
1 1/2 plan med källare. ca 120+85 kvm uppvärmd yta. byggd 1929 i Huddinge.

Hur mycket gör ni andra av med ?
Nja visst går de mycket nu med all belysning runt jul men runt 360 kWh för dec nov gick det 306 kWh = dubbelt så mycket som juli..
Årsförbrukningen ser ut att bli ca 3400 kWh ;D
 
Peter - jag har sedan i somras ett liknande hus som dig (yta och byggår) i Mälarhöjden. Kör med el i kombipanna. Låg på 100 kw per dygn i oktober/november, inkl hushållsel! Då blev jag lite skakig och satt in en kakelugn i slutet av november. Nu går det ungefär lika mycket, dvs 100 kw per dygn. Gissar att jag hade legat på omkring 180 som du annars. Tror att din förbrukning är helt normal med tanke på geografiskt läge, yta och byggår. Nåt måste man göra åt saken. Jag funderar fortfarande, men är tillsvidare nöjd med att jag åtminstone spar en rejäl slant på kakelugnen (veden är gratis för mig). Jag ser i o f inte kakelugnen som en permanent lösning på elräkningarna utan mer som en trivselgrej, men den spar pengar helt klart. Värmer ett våningsplan, halvvärmer det övre planet plus att skorstenstocken blir varm upp genom hela huset. På sikt lär det bli värmepump, men jag vacklar mellan bergv, luft/vatten eller tom luft/luft.
 
P
Jag har en rejäl braskamin i vardagsrumet men jag är nog lite för lat för att orka elda i den varje dag. Ska nog köpa hem lite mer värmelogs eller vad de nu heter så man slipper fylla på hela tiden. Problemet med den är att det blir skitvarmt i vardagrumet, 27-28 grader närmast kaminen men mycket lite värme kommer till godo i resten av huset. Visserligen går en hel del av värmen upp på övervåningen men där ligger ju sovrumen och i dessa vill ju i alla fall jag inte ha mer än 18 grader. Ska fundera på om det kan fungera med en värmeflyttare eller något liknande. Bergvärme eller Pelletspanna skall in under 2006 hursomhelst.
 
Bor ju själv i huddinge. I december förra året (2004) drog jag 3180 Kwh. Med en innetemp på ca 18 grader (snål).

Tempen i källaren biyta var på ca 15-17 grader..  Det är härligt att vara villa ägare.  :cool:

i år (2005) ser det lite anorlunda ut efter som jag har pelletspannan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.