Satt en elmätare på luftvärmepumpen och den står och drar 1200w. Är det normalt när det är -20 eller är det nåt fel på den? Ca 8 år gammal panasonic
 
Är den igång och producerar värme så är det helt normalt att den drar ström.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ok tycker 1200w känns som jävligt mycket, kan inte vara högt cop värde vid minus 20. Nån som vet ifall de kan ta skada av att vara avstängd i minusgrader?
 
En LLVP kan ju ha ett värmeelement också...
 
M martin h82 skrev:
Ok tycker 1200w känns som jävligt mycket, kan inte vara högt cop värde vid minus 20. Nån som vet ifall de kan ta skada av att vara avstängd i minusgrader?
Om du stänger av den så blir det väl kallt inne? Eller tänker du värma huset med något annat istället? I så fall räcker inte 1200 Watt långt.

Om du ska stänga av den, så gör det med fjärrkontrollen. Då har utedelen fortfarande ström till kompressorvärmaren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
Ok tycker 1200w känns som jävligt mycket, kan inte vara högt cop värde vid minus 20. Nån som vet ifall de kan ta skada av att vara avstängd i minusgrader?
Beror förstås på hur mycket värme du får av de 1200 watten, men jag kan säga att värmeeffekten från ett 1200 watt elelement med fläkt eller hårtork är inte mycket.
 
Attitudeswe
Vår LLVP ger 5.3kW värme med COP på 2,3 vid -7 ute. Förväntar mig att den förbrukar 2kW el ;)

Ligger på 45-55kWh /dygn för all el för 205kvm vid dygnsmedel på -8 grader
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag har pellets som primär värmekälla på vinterhalvåret men brukar låta luftvärmepumpen vara på och radiatorerna vara avstängd i det rum innedelen sitter men nu när elen är 10-20 gånger dyrare än förra vintern så är läget ett annat. Så jag stänger av den tills det blir lite mildare, får se hur många kilo extra pellets det går per dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.